kayakero píše:V domě, kde bydlí množství policistů, vojáků, pohraničníků a asociálních cigánů (tj.: klasické složení socialistického domu s přidělovanými státními byty) jednomu ex-vojákovi dojde trpělivost a postřílí cigánskou rodinu, s jejichž bytem sousedil svou podlahou. Paxe tím excitoval do neřízeného amoku => pokračoval v palbě místo aby zmizel nebo se vzdal.
Připadá mi to děj filmu Volný pád. Doporučuji si to najít na netu a kouknout se. Pro všechny činy tohoto typu je společné schéma jednání, kdy se v první fázi dopouští budoucí oběti na budoucím pachateli násilí ať už fyzického, nebo psychického, poté se pachatel začne zabývat myšlenkou, že problém vyřeší. Někdy se pokouší i o řešení mírovou cestou, které bývá bezvýsledné. Nakonec dojde ke zlomu (někdy se jedná o jednání v amoku a jindy o jednání, které se vyvine postupně) a situace se vyhrotí v násilný čin. Po takových silných excesech, jaký se udál včera, má pachatel na konci silný pocit dezorientace (není se co divit, protože šestinásobná vražda zamává s každým) - to byla fáze náhodné střelby, který končí potřebou se z činu vyvinit vlastní smrtí (podívejte, jak se stydím /považuji se za vinného/ za vlastní čin, že jsem se sám zbavil života).
kayakero píše:Předpokládám, že na tu vystřílenou cigi-rodinku byly tradiční mraky stížnosti na místním okrsku pořádkové policie, bytové správě - za narušování sousedského soužití, rušení nočního klidu, krádeže, vandalismy, násilí, přestupky proti hygieně. Pokud tak, s jednáním střelce sice nelze souhlasit, ale s jeho motivy se lze ztotožnit; z killer-celebrit podobné měl třeba
Baruch Goldstein. Formálně asi tragedie, ale celkem pochopitelná a kdyby se
střelec "Otík" po činu ovládl (a nepokračoval v palbě), nebylo by to ani nijak zvlášť společensky nebezpečné.
Víte, použití zbraně proti jinému člověku je v jiném, než sebeobranném případě je vždy velmi nebezpečné a je krajně vhodné se snažit se mu vyhnout. V tomto případě pachatel dospěl do takové situace, když se mu nepodařilo věc řešit zákonnými prostředky a z jeho pohledu nemohl být problém řešen jinak, než odstraněním obětí (tedy pachatelů původního násilí). Část viny nese beze sporu pořádková policie a státní orgány, které původním excesům obětí nebyly schopny zabránit. Stát v těchto případech zastává právě tu strategii nevměšování se. Většina policistů vám sdělí, že neví, co s "tím" má dělat (původní činy se řeší jako přestupek, tedy pokutou, která není pachatelem zaplacena a napomenutím, které nepomáhá) a řešit věc odmítá (kdo by chtěl přijít k úrazu při řešení takové zbytečnosti).
kayakero píše:Tenhle případ je precedentní/průlomový - lidé rádi jednají návodně: opakují jednání vzoru-celebrity. Ať už skutečné motivy střelce byly jakékoliv, pravděpodobně se stane vzorem/návodem pro několik dalších podobných vystřílení neřešitelných tlup místních nepřizpůsobivých, jejichž útoky někoho přivedou k zoufalství. Žít s nimi v míru vážně nelze - oni pokoj nedají.
Kdyby snad někdo hledal řešení (aby se tento masakr neopakoval): nebude to zvýšení palebné převahy pořádkových policistů či odzbrojení civilistů, ale větší důraz na okamžité tresty za každé narušení sousedského soužití: za opakovaný hluk po 22hod vystěhování do holobytů, za vandalství/sprayerství soudní zákaz vstupu do čtvrti/města, za vysrání se pod schody stovky hodin VVP + přestěhování do holobytu s dozorem.
S tím souhlasím. S obojím (dvě takové partaje máme taky v baráku a nejde se jich zbavit. Už Sokrates říkal, že pachatele nezastaví výše trestu ale jeho neodvratnost. Jenže, jak chcete docílit potrestání někoho takového. Naše tresty jim, jak se zdá, neubližují - pokud je vůbec někdo potrestá. Jediné, co je potrestá je to, co jim nesmíme udělat, protože na to mají právo (jsou to věci, které chrání ústava v listině práv a svobod). Je to neřešitelná situace. A bude se opakovat. Dřív nebo později.
Fyzikální zákony jsou právě ty jediné, které platí pro všechny. Dokonce i pro politiky a boháče. - Neznámý Génius
K vítězství zla stačí, když dobří lidé budou sedět se založenýma rukama - Edmund Burke