O vzduchovk?ch Gamo
Moderátoři:Moderátoři, GunShop.cz
Z Anglie asi proto, že BSA patří Gamu, ne?
Prach, píst, ... vzduch a bombičky ZATÍM ne.
Re: O vzduchovkách Gamo
Ano Gamo koupilo BSA. Něco prodávají pod Gamo něco pod BSA a jde o ty samé střeva jen jsou rozdílné pažby. Já mám plastovou a hodlám jí nahradit dřevěnou z třešňového dřeva. Třešeň už schne
.

Něco by se už našlo :-)
Re: O vzduchovkách Gamo
Jak vidno, problémy s rychlou únavou pružiny však nejsou záležitostí jen Gamovek. Tedy to jen v kvalitě použitého ocelového drátu! ... když ani zcela nová vzduchovka, ba ani s vyměněným těsněním, nemá těch slibovaných 16 Joule.Peterko78 píše: ↑08 zář 2017 19:29Co jsem posledně měřil Hatsana, asi 500 ran zpátky, tak dával výkon 17J s Hammerli field target 0,56g, 16,5J s Exact 4,51mm a 15,5J s Gamo Pro Magnum.Při takovém výkonu mi diabolky probijí desku o síle 2 cm durch i na 20 metrech.
Je to už třetí pružina co mám v Hatsanu. První pružinu a těsnění jsem měnil po necelých 1000 ranách, kdy vzduchovka dosahovala pouze 10,5J výkonu.Tak jsem objednal na netu náhradní pružinu (16j udávali) a těsnění. No po výměně pružiny a těsnění jsem šel vzdůšu změřit přes chrono a výkon vzrostl pouze na 11,4J. No kde bylo těch udávaných 16J. Taky jsem přemýšlel o vortex pistu, ale odradili mě negativní ohlasy a cena. Naštěstí nedaleko mého bydliště je pružinárna, kde jsem si nechal utočit pružinu, která byla o 3 cm delší a měla o 0,2mm silnější drát než originalní pružina. Po výměně stoupl výkon razantně, výkon byl někde kolem 20J. No po těch 3000-3500 ranách výkon trošku klesl, ale zatím pružinu měnit nebudu.
Re: O vzduchovkách Gamo
Zdravim, rad bych si koupil vzduchovku (jen tak pro zabavu, strelba na terce). Vybiram mezi dvema, obe jsou Gamo. Prrvni je Gamo Replay 10 IGT a druha Gamo Fast Shot IGT. Obe jsou 16J s stejnym puskohledem 4x32. Ale proste nevim, pro kterou se rozhodnout. Poradite? Diky.
Re: O vzduchovkách Gamo
Skusil by som roadster 10x gen2.
ma to uz aj mieridla aj optiku. ten zasobnik je inak rieseny a uz nie je tak vysoky ako pri predoslych verziach kde bola iba optika
ma to uz aj mieridla aj optiku. ten zasobnik je inak rieseny a uz nie je tak vysoky ako pri predoslych verziach kde bola iba optika
Myway1988
Gamo Elite Premium IGT 4,5
Diana 350 N-Tec Panther magnum 4,5
Gamo Elite Premium IGT 4,5
Diana 350 N-Tec Panther magnum 4,5
Re: O vzduchovkách Gamo
U spoušťového mechanismu Gamo vzoru Hunter440 jsem přišel na dvě zde doposud nepopsané konstrukční chyby. Jedná se o novější typ spoušťáku v hořčíkovém domečku. První závada není vidět, protože zmizí jakmile se pokusíte podívat dovnitř a sundáte víko mechanismu. S tím víkem totiž koliduje zkrutná pružina rozpínající páčky sear a sear strut. Konstruktér si neuvědomil, že delší ramínko zkrutné pružiny se po zamontování a stlačení prohne do mírného oblouku. Vrchol tohoto oblouku-průhybu pak koliduje s lůžkem čepu. Pružina pak místo toho aby působila plnou silou na sear páčku tak tlačí na lůžko čepu. Je to vidět na fotce kde jsem součástky vložil do víka:

Oprava je jednoduchá, prohnout trochu delší ramínko na opačnou stranu. Na fotce už je to po opravě. Udělejte to jen prstama, né kleštěma. To byste udělali ostrý ohyb a hrozilo by prasknutí drátu.
Druhá vada je u druhého (kratšího) ramínka této zkrutné pružiny. V páčce sear strut je žlábek, do kterého má dosedat konec pružiny. Jenže při pohybu páčky se bod dotyku posouvá a konec pružiny je tlačen ze dna žlábku nahoru. To má za následek ztížení chodu páčky sear strut. Je třeba žlábek opatrným broušením protáhnout. (protáhnout, nikoliv prohloubit!) Na druhý fotce je oranžovou čárou vyznačen tvar žlábku před úpravou. Nakonec žlábek vyleštěte.

Ještě jsem tam udělal úpravu na páčce jazýčku spouště: 1.stage je u tohoto mechanismu jen fejk, ve skutečnsti je to jen mrtvý chod jazýčku spouště, tak jsem ji zrušil. Vyhodil jsem zkrutnou pružinku z jazýčku spouště a seřizovací šroubek úplně povolil. Na sear strut páčku v místě dotyku s páčkou spouště jsem epoxidem nalepil maličkou 2mm podložku z eloxovaného hliníku. Chod spouště je teď mnohem hladší a zároveň spolehlivý.
Primitivní ale účinné!
BTW. ohledně spoušťáku tu nikdy nebyla zmíněna velmi zajímavá modifikace nazvaná Gamo Red Trigerr od maníka s nickem gnom256 http://gnom256.narod.ru/obzori/red_trigger.html

Jak si jistě všimnete na první pohled, vzpěra záchytu je výrazně jinak tvarovaná. Na druhý pohled si možná všimnete, že má pod sebou přidanou zkrutnou pružinu. No určitě vám chvíli bude trvat než přijdete na to, jakou záhadnou silou je tato pružinka natahována.

Oprava je jednoduchá, prohnout trochu delší ramínko na opačnou stranu. Na fotce už je to po opravě. Udělejte to jen prstama, né kleštěma. To byste udělali ostrý ohyb a hrozilo by prasknutí drátu.
Druhá vada je u druhého (kratšího) ramínka této zkrutné pružiny. V páčce sear strut je žlábek, do kterého má dosedat konec pružiny. Jenže při pohybu páčky se bod dotyku posouvá a konec pružiny je tlačen ze dna žlábku nahoru. To má za následek ztížení chodu páčky sear strut. Je třeba žlábek opatrným broušením protáhnout. (protáhnout, nikoliv prohloubit!) Na druhý fotce je oranžovou čárou vyznačen tvar žlábku před úpravou. Nakonec žlábek vyleštěte.

Ještě jsem tam udělal úpravu na páčce jazýčku spouště: 1.stage je u tohoto mechanismu jen fejk, ve skutečnsti je to jen mrtvý chod jazýčku spouště, tak jsem ji zrušil. Vyhodil jsem zkrutnou pružinku z jazýčku spouště a seřizovací šroubek úplně povolil. Na sear strut páčku v místě dotyku s páčkou spouště jsem epoxidem nalepil maličkou 2mm podložku z eloxovaného hliníku. Chod spouště je teď mnohem hladší a zároveň spolehlivý.
Primitivní ale účinné!
BTW. ohledně spoušťáku tu nikdy nebyla zmíněna velmi zajímavá modifikace nazvaná Gamo Red Trigerr od maníka s nickem gnom256 http://gnom256.narod.ru/obzori/red_trigger.html

Jak si jistě všimnete na první pohled, vzpěra záchytu je výrazně jinak tvarovaná. Na druhý pohled si možná všimnete, že má pod sebou přidanou zkrutnou pružinu. No určitě vám chvíli bude trvat než přijdete na to, jakou záhadnou silou je tato pružinka natahována.
Re: O vzduchovkách Gamo
nazdar ako si spokojny s Joungle Gamo ? uvazujem aj o nej v 4.5 kalibri.
Myway1988
Gamo Elite Premium IGT 4,5
Diana 350 N-Tec Panther magnum 4,5
Gamo Elite Premium IGT 4,5
Diana 350 N-Tec Panther magnum 4,5
Re: O vzduchovkách Gamo
Jj jsem spokojený, ale ve 4,5 ber spíš nějakou tu black sérii.
Fx Maverick sniper cal.22
Re: O vzduchovkách Gamo
ok dik . kde si ju objednal? mas link?
Myway1988
Gamo Elite Premium IGT 4,5
Diana 350 N-Tec Panther magnum 4,5
Gamo Elite Premium IGT 4,5
Diana 350 N-Tec Panther magnum 4,5
Re: O vzduchovkách Gamo
KONSTRUKČNÍ CHYBY U GAMOVEK? … Obávám se, že se jich najde celá kupa!
Např. u všech Gamovek řady Hunter 440 s pracovním válcem 25x100mm - předpokládám, že aby se zpětné rázy nepřenášely na pouzdro spoušťového mechanismu, mělo být toto odpruženo dvěma gumičkami v otvorech pouzdra vůči zajišťovacímu kolíku o průměru 9mm.
Ale jak to vypadá, konstruktéři to celé nějak nedomysleli, neboť veškerá síla pružiny kompresního válce se přenáší přes distanční váleček přímo na pouzdro spoušťového mechanismu.
Vodítko pružiny - pevně spojené s ocelovým kolíkem o průměru 9mm - je tam spíše jen pro parádu, zpětné rázy pak buší do zadního šroubu pažby, a jak pan Strix už v jednom návodu poznamenal, hrozí jeho ohnutí či zlomení…

Tato chyba pak byla odstraněna až u výkonově vyšší řady Gamovek typu Black apod. s válcem 29x100mm jiným řešením…
Stejný problém pak nastává při montáži plynové pružiny. Nevím, jaké konstrukční změny u pouzdra spoušťového mechanismu v průběhu výroby proběhly, ale vodítko pružiny je potřebné ponechat tak dlouhé, aby se síla pružiny přenášela jen na ně!
Např. u všech Gamovek řady Hunter 440 s pracovním válcem 25x100mm - předpokládám, že aby se zpětné rázy nepřenášely na pouzdro spoušťového mechanismu, mělo být toto odpruženo dvěma gumičkami v otvorech pouzdra vůči zajišťovacímu kolíku o průměru 9mm.
Ale jak to vypadá, konstruktéři to celé nějak nedomysleli, neboť veškerá síla pružiny kompresního válce se přenáší přes distanční váleček přímo na pouzdro spoušťového mechanismu.
Vodítko pružiny - pevně spojené s ocelovým kolíkem o průměru 9mm - je tam spíše jen pro parádu, zpětné rázy pak buší do zadního šroubu pažby, a jak pan Strix už v jednom návodu poznamenal, hrozí jeho ohnutí či zlomení…

Tato chyba pak byla odstraněna až u výkonově vyšší řady Gamovek typu Black apod. s válcem 29x100mm jiným řešením…
Stejný problém pak nastává při montáži plynové pružiny. Nevím, jaké konstrukční změny u pouzdra spoušťového mechanismu v průběhu výroby proběhly, ale vodítko pružiny je potřebné ponechat tak dlouhé, aby se síla pružiny přenášela jen na ně!
Re: O vzduchovkách Gamo
Ohledně upevnění pažby to vidím stejně. Upevňovat pažbu na jedné straně tuho k ocelovému pouzdru pístu a na druhé straně k plovoucímu domečku spoušťáku je fakt dementní. Navíc závit v měkkém hořčíku se ničí už jenom při rozborce a sborce. Nejhůř, pokud bude šroub opravdu ohnutý.
Ohledně toho na kterou součástku má tlačit hnací pružina (ať už plynová čí vinutá) bych se s tebou ale hádal. V nataženém stavu přední konec stlačené pružiny působí plnou silou na záchyt spoušťového mechanismu. Tak je snad vpořádku, že zadní konec působí na přímo na domeček. Spoušťák si můžeš představit jako svorku která velikou silou drží zmačknutou pružinu, náčrt:

Teď by bylo potřeba si ujasnit k čemu slouží gumičky kolem devítky kolíku. Já měl za to, že mají rozložit sílu rovnoměrně na oba konce kolíku - vyrovnání nepřesností hořčíkového domečku. Díry v něm totiž nejsou obráběné, jenom odlité. Pak jsem si myslel, že gumičky mají bránit samovolnému vypadnutí kolíku když je flinta natažená. Ale teď si uvědomuju že k tomu poslouží i pažba.
Jak to vevnitř asi fachá? Během natahování zbraně se gumičky zmáčknou. Spoušták popojede o X desetin mm dozadu (ven z pouzdra válce). Po natažení gumičky nejsou zatížené, spoušťák se vrátí. V první fázi výstřelu - urychlování pístu - se s gumičkama děje totéž co při natahování. Spoušťák rychle cukne X desetin mm dozadu a během rozpínání pružiny se vrací. V druhé fázi výstřelu náraz rozjetého pístu do vzduchového polštáře trhne pouzdrem pístu vpřed. To zase posouvá spoušťák dozadu jeho setrvačnou silou. Jenže hořčíko-plastový spoušťák je lehoučký, jeho setrvačnost maličká, tak o kolik se v tenhle moment vůči pouzdru pístu posune? O setinu mm?
Tak se mi nezdá žeby ty gumičky měly nějakého významu pro tlumení "zpětných" rázů.
Rozhodně ale nejsou určené na to, aby přenášely sílu zmáčknuté pružiny z vodítka na domek spoušťáku po celou dobu co je zbraň natažená! Uvědom si že kdyby se to udělalo jak ty navrhuješ, bude síla předního konce pružiny tahat za záchyt celý spoušťák dopředu dovnitř pouzdra pístu.
Ohledně toho na kterou součástku má tlačit hnací pružina (ať už plynová čí vinutá) bych se s tebou ale hádal. V nataženém stavu přední konec stlačené pružiny působí plnou silou na záchyt spoušťového mechanismu. Tak je snad vpořádku, že zadní konec působí na přímo na domeček. Spoušťák si můžeš představit jako svorku která velikou silou drží zmačknutou pružinu, náčrt:

Teď by bylo potřeba si ujasnit k čemu slouží gumičky kolem devítky kolíku. Já měl za to, že mají rozložit sílu rovnoměrně na oba konce kolíku - vyrovnání nepřesností hořčíkového domečku. Díry v něm totiž nejsou obráběné, jenom odlité. Pak jsem si myslel, že gumičky mají bránit samovolnému vypadnutí kolíku když je flinta natažená. Ale teď si uvědomuju že k tomu poslouží i pažba.
Jak to vevnitř asi fachá? Během natahování zbraně se gumičky zmáčknou. Spoušták popojede o X desetin mm dozadu (ven z pouzdra válce). Po natažení gumičky nejsou zatížené, spoušťák se vrátí. V první fázi výstřelu - urychlování pístu - se s gumičkama děje totéž co při natahování. Spoušťák rychle cukne X desetin mm dozadu a během rozpínání pružiny se vrací. V druhé fázi výstřelu náraz rozjetého pístu do vzduchového polštáře trhne pouzdrem pístu vpřed. To zase posouvá spoušťák dozadu jeho setrvačnou silou. Jenže hořčíko-plastový spoušťák je lehoučký, jeho setrvačnost maličká, tak o kolik se v tenhle moment vůči pouzdru pístu posune? O setinu mm?
Tak se mi nezdá žeby ty gumičky měly nějakého významu pro tlumení "zpětných" rázů.
Rozhodně ale nejsou určené na to, aby přenášely sílu zmáčknuté pružiny z vodítka na domek spoušťáku po celou dobu co je zbraň natažená! Uvědom si že kdyby se to udělalo jak ty navrhuješ, bude síla předního konce pružiny tahat za záchyt celý spoušťák dopředu dovnitř pouzdra pístu.
Re: O vzduchovkách Gamo
Mne dnes asi vyfucala na mojej gamovke igt plynova pruzina. Strix71 mi ju upravil a fungovala uzasne. no dnes asi po 500 vystreloch od upravi a nastaveni klesol tak vykon ze diabolka sa z 3m odrazi od smrekovej dosky hrubej 2cm ktoru este par hodin skor prestrelila celu ako nic . co sa mohlo udiat? tesnenia su nove ako pisem 500 vystrelov po vymeme a vyladeni...bola silna, presna aj na 40m cez mieridla maly rozptyl na terci( primerany tej vzdialenosti) a zrazu zasmrdelo troxhu zadymilo a obycajne pluvatko z toho co diabolka sa odrazi od makkej dosky...dik za tip
Myway1988
Gamo Elite Premium IGT 4,5
Diana 350 N-Tec Panther magnum 4,5
Gamo Elite Premium IGT 4,5
Diana 350 N-Tec Panther magnum 4,5
Re: O vzduchovkách Gamo
To Myway1988:
Pokud utekl tlak z plynoné pružiny IGT, tak to jistě poznáš podle potřebné síly při natahování. Ovšem mohlo by to být také prasklé těsnění pístu. Takže rozebrat a prohlédnout...
Pokud utekl tlak z plynoné pružiny IGT, tak to jistě poznáš podle potřebné síly při natahování. Ovšem mohlo by to být také prasklé těsnění pístu. Takže rozebrat a prohlédnout...
Re: O vzduchovkách Gamo
natahuje sa podstatne lahsie. asi to bude ta prva moznost. lebo predosle tesnenie bolo sice nove ( vzduchovku mam jeden mesiac) ale vieme ako to v tovarni montuju a aku to ma zivotbost. boli uz opotrebovane a natahovalo sa tazsie respektove necitil som zmenu oproti prve natahu po vybaleni... dik za tip

Myway1988
Gamo Elite Premium IGT 4,5
Diana 350 N-Tec Panther magnum 4,5
Gamo Elite Premium IGT 4,5
Diana 350 N-Tec Panther magnum 4,5
Re: O vzduchovkách Gamo
To válec:
Díky za upřesnění! … Takže Gamováci to tak asi mají správně?! … Zmátlo mne, že by ta součástka – zkrácené vodítko pružiny po namontování plynové pružiny již nesloužilo k ničemu. Asi jsem nedomyslel všechny eventuality silového zatížení pouzdra spouště a těch gumiček na kolíku 9mm. Ovšem to by pak v klidovém nenataženém stavu byly ty gumičky trvale zatěžovány počáteční silou pružiny.
Tedy pokud ten plastový vodící trn bude zkrácen na 5-8mm jak je doporučováno u Strixe a též v ruských návodech ( … http://gnom256.narod.ru/obzori/gamo.html#gp ), pak tato součástka nebude zatěžována žádnou silou a z hlediska funkce tam bude již docela zbytečná.
U výkonově vyšší řady Gamovek Black a G-Magnum je použit stejný spoušťový mechanismus, jen pružina pístu se zde opírá plnou silou o další vložený kolík o prům.12mm. A o tento kolík se v nataženém stavu opře svými půlkruhovými výřezy rovněž odpružený domeček spouště - silou pružiny přenášenou záchytem pístu.
Plastový trn pevně spojený kolíkem prům. 9mm zde slouží jako opěra pro rozpěrnou pružnou kapsli, ale marně pátrám po nějaké důležitější funkci.
Díky za upřesnění! … Takže Gamováci to tak asi mají správně?! … Zmátlo mne, že by ta součástka – zkrácené vodítko pružiny po namontování plynové pružiny již nesloužilo k ničemu. Asi jsem nedomyslel všechny eventuality silového zatížení pouzdra spouště a těch gumiček na kolíku 9mm. Ovšem to by pak v klidovém nenataženém stavu byly ty gumičky trvale zatěžovány počáteční silou pružiny.
Tedy pokud ten plastový vodící trn bude zkrácen na 5-8mm jak je doporučováno u Strixe a též v ruských návodech ( … http://gnom256.narod.ru/obzori/gamo.html#gp ), pak tato součástka nebude zatěžována žádnou silou a z hlediska funkce tam bude již docela zbytečná.
U výkonově vyšší řady Gamovek Black a G-Magnum je použit stejný spoušťový mechanismus, jen pružina pístu se zde opírá plnou silou o další vložený kolík o prům.12mm. A o tento kolík se v nataženém stavu opře svými půlkruhovými výřezy rovněž odpružený domeček spouště - silou pružiny přenášenou záchytem pístu.
Plastový trn pevně spojený kolíkem prům. 9mm zde slouží jako opěra pro rozpěrnou pružnou kapsli, ale marně pátrám po nějaké důležitější funkci.