uvediem vás aj ináč do problematiky, ono to súvisí s gravitáciou a jej pôsobením, ktorá sa stále premieta do roviny, aj ked strielam pod uhlom... a túto funkciu poznáme všetci COS - cosínus uhla...
matematicky vyjadrené Vzdialenosť x Cosínus uhla = "gravitačne upravená" vzdialenosť strelby
a kedže cosínus je symetrický, tak je jedno či je to strelba smerom hore, alebo dole je to rovnaké...
príklad:
vzdialenosť 40 m (reálna nameraná optikou, metrom, pásmom,...)
uhol strelby 45° (je jedno či smerom hore alebo dole...)
"gravitačná" vzdialenosť = 40 m x cos 45 = 40 m x 0,7071 = 28,3 m
čiže aj ked reálna vzdialenosť terča je 40 m ale strielam pod uhlom 45° (málokedy sa striela pod väčším uhlom ono sa to nezdá ale je to dosť) tak v optike nadsadzujem / mierim ako keby som strielal na rovine na 28 m
čiže príklad mojej 5,5 balistiky pri 40 m mi to padá na rovine 2 mildoty dole pri 28 m len 0,3 mildotu dole takže strielam síce reálne na 40 m vzdialený terč ale vdaka kompenzácii gravitácie a uhla budem mieriť akokeby som na rovine strielal iba na 28 m čiže 0,3 mildotu dole...
ináč je to jednoduché treba si zostrojiť takú tabulečku povedzme po 10° že ako násobiť nameranú/odhadnutú vzdialenosť...
0° vzdialenosť násobíme 1
10° vzdialenosť násobíme 0,98
20° vzdialenosť násobíme 0,94
30° vzdialenosť násobíme 0,87
40° vzdialenosť násobíme 0,77
50° vzdialenosť násobíme 0,64
60° vzdialenosť násobíme 0,5
veľký význam to má na krátke a daleké vzdialenosti, pri stredných vzdialenostiach sa to čiastočne vdaka balistickej krivke eliminuje a ako si určite bystré oko čitateľovo všimlo pri uhloch do 15° to ani netreba riešiť lebo šak či strielam na 40 alebo 38,5 je šuma fuk... aj ked na každom milimetri záleží... zaujímavé to začína byť od 30° vyššie...
a už stačilo lebo toho počítania bude moc...
