Recenzie Predoviek Ardesa

Fórum o zbraních a střelivu

Moderátoři: Moderátoři, GunShop.cz

Odpovědět
bacil
Příspěvky: 28
Registrován: 05 zář 2013 10:33

Re: Recenzie Predoviek Ardesa

Příspěvek od bacil » 22 pro 2015 00:28

Zdravím předovkáře :) Protože jsem byl celej rok hodnej, donese mi Ježíšek kit Ardesu Kentucky rifle křesadlo. Tak se snad konečně zařadím mezi střelce.Nejdříve budu muset flintu sestavit a pak od Vás budu mámit cenné rady, tak se mnou mějte prosím trpělivost :o


anm
Příspěvky: 160
Registrován: 07 kvě 2013 15:18

Re: Recenzie Predoviek Ardesa

Příspěvek od anm » 22 pro 2015 15:23

Dobrý den pane bacile.
Kdyby byl ježíšek opravdu na Vás tak hodný, poslal by Vám raději zámek se zápalkou.
Začínat s křesadlem je hodně náročné. Mnohem náročnější. Do budoucího roku
Vám přeji dosti štěstí :D
bacil
Příspěvky: 28
Registrován: 05 zář 2013 10:33

Re: Recenzie Predoviek Ardesa

Příspěvek od bacil » 22 pro 2015 23:11

Děkuji za přání pane anm :)
Vím, že křesadlo je náročnější, ale líbí se mi více než perkus. Střílel jsem už z křesadlové pušky, zhruba vím co to obnáší. a co nevím, to se naučím :wink:
misob
Příspěvky: 11
Registrován: 26 lis 2012 16:24
Bydliště: vychod

Re: ardesa deerhnter .45

Příspěvek od misob » 03 led 2016 10:52

Prosm berte to ako beletrzovany navod na predovku...

Kupena u kamarata v obchode. Neviem, odkial bral on, stala 209€. Kit som priniesol domov koncom augusta 2015.
Prvy dojem by bezneho cloveka dojal k slzam, no netreba zufat! Jedina kompletna vec (na skodu) bol perkusny zamok. Bol poskladany, s povrchovou upravou nastaveny. Hlaven bola s dnovym srubom, aj s bolstrom, ale (chvala Bohu) surova, neupravena nijak. Pazba az na vydlabane casti (drazka hlavne priestor zamku a spste) pripomnala poleno, teraz prehanam. Bola fakt surova.

Pustil som sa ako prve do pazby.
Na povrch som kaslal, naco ho brusit, ked ho este zacapem, zacal som pekne upravou dlabanych priestorov.
Ako prve som dodlabal malym dlatkom a doroval prestor ostrohy a spuste. To su prve veci a dolezite, od nich budem pokracovat a navazovat. Ostroha bola"utopena" v otvore, tak som precievajuce drevo odstranil nozom. Za otvorom ostrohy potrebovala pazba zadlabat, aby bolo mesto na hak dnoveho srubu. (Otazka 15 minut)
Pokracoval som otvorom spuste. Otvor OK, len som odstranil "chlpy" dreva a docistil dieru pre srutku. (5-7 minut)
Prisel cas na dlabanie priestoru dosky zamku. Doska sedela dobre, par chlpov stacilo odstranit, docistit iba. (Zalezitost asi 10-15 minut)
Drobnosti, ako docistenie otvorov pre skrutky a podobne nebudem opisovat...

Povrch!
Chcel som mat povrch pekne po starom, tak ak na to ma niekto nervy, moze to skusit, ako ja.
Povrch brusit pieskom a kusom koze. Stale jemnejsim. Nakoniec jelenica a skleneny prach a jemna ocelova dratenka. (Mesiac prace, vediet to vtedy, kaslem to) nasledne povrch namorit doma vyrobenym pripravkom z orechovych supiek, cernic a dubovej kory v alkohole. (Tri dni som to moril! Ruky cierne a drevo nic! Kaslem na to, kupil som si moridlo) nasledne povrch napsteny vrstvami lanoveho oleja, teakoveho oleja, vcelieho vosku. (Tyzden, denne tri vrstvy)

Takto nachystany povrch bol final. Na drevo som pripevnil vse, co nan patri. Pod vsetky diely z kovu som dal viac vosku a zamok som doslova oblial voskom. Pre tesnost a fakt, ze to tak robil moj dedo, pradedo... Proste.
***
Hlaven...

Ako som pisal vyssie, hlaven bola surova. Potrebovala vylestit, tak som lestil. Lestiaci kotuc stoji cca 5€, da sa strcit do vrtacky, ja som ho vrazil do dvojkotucovej brusky. Hlaven zacat lestit na sucho, ked sa zohreje, nanest lestiacu pastu a lestit. Nepisem sem preco lestit. Totiz vylesteny povrch nie len lepsie vyzera, ale aj lepsie odola hrdzi, lepsie sa cisti, cerni a o to cernenie slo.
Po lesteni nasledoval postup:
Hlaven odmastit perchlorom a nasledne na vlhku (nie mokru) handru nasypat sodu bikarbonu a drhnut tym povrch! (Ziadne riedidlo, ani benzin - totiz aj riedidlo, aj benzin su mastne)
Novodrovu trubku na jednom konci zaslepit. Do trubky vlozit hlaven a zaliat roztokom hydroxidu sodneho vo vode. (NaOH +H2O... Cistic sifonov, klasika. Cca hrst na liter teplej vody, rozmiesat dobre) Nechat postat stvrt hodiny. Z povrchu hladiny zozbierat spinu (mastnotu) a vyliat roztok do hajzlika a splachnut. Nasledne si pripravte roztok kyseliny chlorovodikovej (solnej, HCl + H2O cca 2deci na liter) a nechajte posobit asi 5 minut. Hydroxid chemicky odmasti povrch a kyselina ho jemne nalepta a pasivuje. Cim lepsie vylestene, tym lepsie bude pasivovany povrch. Extremne - ak vylestite na zrkadlo a vyleptate na matt, nepotrebujete dalsiu povrchovu upravu...

Teraz ak chceme ist dalej podla historickych technik, hlaven macame v silnom roztoku taninu (silny odvar dubovej kory) az kym nezacne odvar fialoviet. Mozeme pouzit modernejsi postup, pouzijeme odhrdzovac rezol, ktory je fialovy a robi presne to iste s hlavnou, co tanin, ale za 15 minut a nie tyzden... Odhrdzime. Ano, odhrdzime hlaven, ktora je zjavne bez stipky hrdze... (Realne ma na sebe desiatky lozisk oxidacie, nehovoriac, ze kyselinou sme zoxidovali hlaven celu! ) potrebujeme oxidaciu zastavit a povrch pasivovat, to preto.

Modrime liadkom, cernime brinchwoodom, klasikou od p. Lundu (odporucam, je to klasicke ciernidlo skoro dobove) alebo cimkolvek, co nas napadne. Niklovanie, hnedenie, patinovanie, medenie, nitridovanie...
***
Tada po uprave hlavne a namontovani zamku a vlastne vseho na pazbu je cas zlozit pusku. Jednoducha vec, kohutik natiahnut do prvej (bezpecnej) polohy zalozit hak do ostrohy, hlaven zrovnat s pazbou, zalozit kolik.
Jednoduche.

Ba zabudol som na drobnosti. Oko, muska, cielnik sa na hlaven montuju "natlcenim" do drazok. Natlkame do namazanej drazky kusom mosaze, hlinika, alebo drievka. Nie zeleznou skrutkou, alebo skrutkovacom!
Cerstvo nacernenu hlaven dotlct a dosktabat je barbarstvo.
***
Prach a nabijanie

Uzivam do pusky rusky prach. Ma o malinko vacsiu silu, ako cesky, ale hori pomalsie. Da sa povedat, vhodnejsi pre dlhsie hlavne -puskovy prach. Na rozdiel od derringera, kde tento prach zhori mimo hlavne a teda... Je proste pre pusky. Je hruby.

Pred prvym vystrelom som bol zvedavy, co to bude, aka bude hlaven, co mieridla...
Teda ako nabit predovku. Vytierakom a suchou handrickou vytriet olej, ktory konzervoval povrch. Vatovou tycinkou vytriet bolster. Vystrelit 2-3x len zapalku, aby "vyfukla zbytky". Olej totiz flegmatizuje prach a zapalky, stazuje, alebo znemoznuje odpal. Nasledne som nabil 1,5g prachu, narval nan ucpavku vyrobenu z filcu napusteneho parafinom. Ucpavka ma ist do hlavne tazsie. Volna nema zmysel. Neutesni prach, nezotrie bordel z posledneho vystrelu. (Ja sekam kruzky o priemeru 12,7mm teda 1\2 palca pre kaliber .45 z filcu hrubeho 8mm) a strielal som naprazdno (bez gule) ... Strelila, uf, nic neskaralo, proste pracuje.

Nasledne 3g prachu, ucpavka, gula vo flastri, zapalka pod kohut, zamierit a (teraz dovod, preco to robime) po hlbsom tone" bum" vyletela gula, kudol dymu v doprovode s prijemnym potlacenim do ramena. Strielala na 25 metrov presne (nahoda, mieridla som napraskal na hlaven od oka)

Zas- preco som rovno nenabil gulu? No predsa ak by nevystrelila, mal by som lauf upchaty, alebo mohla vystrelit a rozprsknut ju po priestore strelnice...
Ono ak nevystreli, da sa podsypat piston a skusit zas. Ak nevystreli ani tak, niekde je zrada. Nevytreta hlaven, upchaty kanalik, mokry prach, ziaden prach...
Pred kazdym dalsim pokusom nie je od veci pri zvysenej bezpecnosti skontrolovat polohu gule, pripadne ju dotlacit, aby hlaven neroztislo
***
Cistenie.

Akniekto chce predovku na cierny prach, mal by vediet, ze cistenie zaberie cas a cistit treba uz po odpaleni blbej zapalky. Preco? Zapalky obsahuju traskavu ortut a ta zasvini vse okolo a povrch zbrane zacne oxidovat. Strelba ciernym prachom... Rezidua cierneho prachu reaguju s vlhkostou za vzniku kyseliny sirovej, ktora znici zbran pomerne rychlo!!! Preto treba cistit poriadne a vzdy.

Nezufajte, cistenie je brnkacka. Dokonca jednoduche ako facka. Do vedierka si napustim vodu das do polky, do vody pridam saponatu kus. Z dreva vytiahnem hlaven, z hlavne piston a skrutku bolstra, hlaven vrazim do vedra dnovym srubom dole a necham pistat 5 minut, za ten cas vo vode drhnem sratou zubnou kefkou piston a skrutku.
Nasledne na vytierak vrazim pasik hadry, vytierak vrazim do hlavne a pohybom dnu a von "pumpujem" vodu. Trva to cca 10 minut, nasledne vymenim vodu za cistu a bez saponatu, zas prepumpujem, docistim a vytriem do sucha zvonku a zvnutra vodu vyfukam. Streknem kus WD na a do hlavne, rozotriem, hlaven postavim na teple miesto a necham WD stiect od uatia po dno. Po preschnuti vody hlaven utriem zvonku a zvnutra do sucha (ano, WD dam prec. Totiz pouzijem ho na vytesnenie vody a uvolnenie zbytku prachu, ktory teoeticky po vodnom kupeli nema co robit na/v hlavni) nasadim mosaznu kefu, prebehnem hlaven. Nastriekam konkor, balistol, arme huile, proste zbranovy olej, nasadim plastovu kefu a drhnem nutro dobrych 5 minut a poctivo. Nic vazne by som nemal v hlavni najst. Minimum spiny. Zas kus handry a vytriet vnutro. Dalsi kus handry a namazat zvnutra a zvonku. Vratit do dreva a hotovo.

Ked niekto striela veeelmi malo, odporucam raz za mesiac pozriet na pusku. Aby ste ju po pol roku nevytiahli zo skrine rysavu ;-)

Este par dobrych rad. Z filcovej ucpavky si vyrobte sput do hlavne, po nakonzervovani spunt napustit olejom a vrazit do hlavne. Nech sa zbytocne do nej neprasi, nezbiera vlhkost. Bolster srub a piston zaskrutkovat s kopou oleja, ale nedotahovat! Na piston davam gulicku toaletaka napustenu olejom, aby sa zbytocne neotlacal kohutik, aby na pistone stala vratva oleja a zamedzila (ako spunt) pristupu vlhkosti do laufu.
Hentie silica gel sacocky , alebo macaci piesok, ten nie prirodny, ale"magic pearls" nasypat do starej ponozky a pohodit blizko zrane do skrine, pripadne do puzdra. Saje to totiz vlhkost.
Zbran je taka, aky je clovek, ktory ju drzi (alebo ked je raz niekto vol...)
Uživatelský avatar
Erix
Příspěvky: 1142
Registrován: 02 zář 2007 13:13

Re: ardesa deerhnter .45

Příspěvek od Erix » 03 led 2016 18:17

Zdar, jen k tomu černění. Mám informaci, že originální brynýr (černění) se vytváří speciálním přípravkem (směsí), takže to samodomo pomocí louhu ... moc dlouho nevydrží. U černoprachu (BP) bych měl strach, protože síra dělá své. To je Ti ale určitě známo, jinak bys to dal někde udělat.

Co ale možná nevíš je, že česká zbrojovka (tuším Brňáci) si nechali patentovat postup, kdy se brynýrovaná hlaveň ještě vařila v oleji a tím došlo k uzavření "pórů" a ještě větší protikorozní ochraně. :wink:

Jinak téma pro předovky Ardesa tu je, tak bych to možná dal tam. Příspěvky můžeš upravovat, viz pravidla fora. :wink:
Erix
Ať žije vzduchovka, vždyť také patří mezi zbraně!!!
Pistole Tex cal. .177, Slávia 620 cal. .177
Uživatelský avatar
kentan
Příspěvky: 618
Registrován: 13 bře 2013 21:47
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: ardesa deerhnter .45

Příspěvek od kentan » 03 led 2016 18:23

Jo, třeba na to, že zápalky již dávno třaskavou rtuť neobsahují, korozivnost obstarají pouze zplodiny černého prachu. Rovněž to odpálení X zápalek a dalšího výstřelu před vlastní střelbou je zbytečné. I pravidla sportovní střelby dovolují odpálit JEDEN odmaštovací výstřel na hlaveň nebo komoru válce (buď jen zápalkou, nebo i prachem, nebo celým nábojem).
Těsnit závity mazáním vazelínou je taky překonané. Instalatérská teflonová páska je mnohem dokonalejší.
Čištění - mám lepší postup, hlaveň jsem z pažby nevyndal přes 10 let - koukni na střelectví, čištění předovek (fígl - nevadí mi, ani kdyby mi nateklo pod hlaveň - mám ji zespodu zapatlanou fermeží. Toto je tradiční ochrana - a pozdější antikorozní barvy nebylo nic než suřík s fermeží..)
Pokud chceš ucpávat hlaveň, tak lepší než zátka z filcu je vysoustružený dřevěný hříbeček, na jehož stopku ten filc přiděláš... nespadne ti to do laufu. Zalejvat piston olejem - hloupost. Pušku vyčisti, vysuš, naolejuj jemným filmem. Jestli chceš ucpávat piston, nepoužívej papír, ani nic, co se ti střihne a ucpe ti ho tak, že to z toho bez demontáže nevyndáš. ostatně, ucpávat piston, pokud nejseš vodník a nebydlíš v extra vlhkém bytě je hloupost. Kohoutek ani piston se navíc pokud na sobě leží v klidové poloze nijak neotlačí. I když Ardesa není vyrobena z nějakých extramateriálu, takový šunt to není.
Nikdy jsem nepotřeboval mosazný kartáček na čištění hlavně .. ani té, z které střílím přes 15 let a má nalítáno přes 10000 ran (tovární výroba z bláta to ovšem není)
Popis odmaštění a brynýru za studena exceletní :) ale radši bych černil za tepla brunigalem :)
tři gramy na kouli v .45 mi přijde zbytečně moc, při střelbě na 50 metrů na ogivál.54 o hmotnosti 28gramů dávám 3,2 gramy vesuvitu, ale neznám výkon toho ruského zázraku. nesekám se s kroužky filcu pod kouli, používám jako ucpávku hajzlpapír. pokud používáš stejnej druh, máš pořád stejnou velikost jeho dílku a tedy stejnou ucpávku... mě to ale vždycky stačilo trhat od oka, zas takovej vliv to nemá (kouli tedy střílím jen z pistole).
http://www.kk8lir.com
Pořádná bouchačka je z oceli, dřeva a maximálně trocha mosazi.
misob
Příspěvky: 11
Registrován: 26 lis 2012 16:24
Bydliště: vychod

Re: ardesa deerhnter .45

Příspěvek od misob » 03 led 2016 19:09

Erix
Zatvaranie porov poznam. Aj moje hlavne koncia v horucom motorovom oleji. Ako horucom, ako dlho, ae aditiva v oleji su uz rodinne tajomstvo, rovnako ako cirka 20 receprov na upravu pvrchu zbrani.
Vlakno o Ardesach sm nasiel a cital. Tu to som chcel nejak v kocke a v zakladoch zhrnut kit a co to asi obnasa a ako zacat. Ved pokial by to vadilo, adminstrator mi to presunut moze. (Ved ked na to ma dovod, preco ne. )

Kentan
Zavity som nespominal, ci? Asi nie. Tesnim voskom. Teflonova paska je super, olej a retaze motoriek s teflonom jednodchsi na aplikaciu a mam ho doma vela. (Odskusane, rychle, 100% )
Zatka do hlavne z dreva je klasika. Moja je cca 5cm dlha, s priemerom povdne 10-17mm. Teraz realne 11.5 do tristvrtiny a na konci hlavicka.
A tym papierom na pistone je to to iste, ako s vatou, hajzlak mam blizsie, ako vatu (vata zaroven nechava chlupy) a gulicka ked je velka, ako rozzuta zvacka, neupcha piston. Zaroven ja zbran konzervujem tak, aby urcite nechytla lisku. Ani keby ju necham vonku na dazdi. (Stary polovncky zvyk, rodinna zalezitost)
Co navazje na tie zapalky. Nevedel som, ze uz zapalky su noveho typu. Dobre vediet.
Tie tri na zacatok su zichrovka. Ja realne dam prvu podsypanu s 3g prachu a gulou. Este sa nestalo, ze nevyletela.
Ak cistim, vzdy rozoberam. Cistim aj zamok a vastne vsetko. Zamok ak, tak po tyzdni.
Navazku davam 3-4,5g lebo nestrielam primarne na papier. Dal by som sem dokazy, ale svinu s dierou v hlave ste uz videli a nerad by som nekomu cuchal nervy... (Uz beztak je vsetkym jasne, co a naco... )

Inak celkom suhlasim. Len robim veci po svojom. Prosim napis ako cistis, nabijas ty, aby mal zacinajuci alternativu.
Zbran je taka, aky je clovek, ktory ju drzi (alebo ked je raz niekto vol...)
Uživatelský avatar
kentan
Příspěvky: 618
Registrován: 13 bře 2013 21:47
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: ardesa deerhnter .45

Příspěvek od kentan » 03 led 2016 19:50

Čistim takhle:
http://www.strelectvi.cz/forum/cisteni- ... 4-100.html. Ten blatnik na pistonu je proto, aby nic nelítalo do mezery mezi pažbu a hlaveň a nemuselo se to rozebírat.
Nabíjím jednoduše, ale nemám .45, tak ti to k ničemu nebude (na střelectví jsem to popsal mnohokrát a základní údaje jsem napsal i sem). No a chlubit se na zdi pytláctvím ... nevim, nevim... Ani v SR není lov předovkou povolen a i tamní žandárstvo vie čítať i po česky.
http://www.kk8lir.com
Pořádná bouchačka je z oceli, dřeva a maximálně trocha mosazi.
misob
Příspěvky: 11
Registrován: 26 lis 2012 16:24
Bydliště: vychod

Re: ardesa deerhnter .45

Příspěvek od misob » 03 led 2016 19:57

Neboj, nepytliacim. Len namiesto jatocnej pozivam predovku. Mam dost rozmu, aby som nebehal po reviri (hoc vlastnom) s predovkou, no uznajme si, vec je to lakava :-)
Nedam si pre hlupost zobrat vse, co mam doma ;-)
Zbran je taka, aky je clovek, ktory ju drzi (alebo ked je raz niekto vol...)
foxy
Příspěvky: 59
Registrován: 09 črc 2013 22:04

Re: Recenzie Predoviek Ardesa

Příspěvek od foxy » 04 led 2016 00:28

misob -: Kit Deerhuntera som skladal pred troma rokmi, jak lego, bez najmenších problémov, nespomenul si ale, aký nabiják používaš, lebo ten pôvodný je prdlačka, na 25 m na terč dám 1,5 g prachu, guľu 445 na jemne lízlí konkorom 101 bavlnený flaster, nerozumiem tej ,,ucpávke,, na 50 m trochu pritopím prachom a z čierneho nevyleziem, je to dobrá zbraň, až na ten nabiják !
misob
Příspěvky: 11
Registrován: 26 lis 2012 16:24
Bydliště: vychod

Re: Recenzie Predoviek Ardesa

Příspěvek od misob » 04 led 2016 10:48

Ten filcovy spunt je na precistenie hlavne, zaroven tesni napln. Mam duralovu tyc od starsej zbrane a airsoftovu hlaven s napajenymi koncami pre deerhunterku. Original sa nehodi ani do ohna :-D
Napln je nie na papier, vyssie spominane.

Edit: niekto cisti po azdom vystrele a po 30-50 ranach zbran blbne. Najskor si spinu natlacli do kanalika v dnovej srube. Ak nasypem prach a nasledne pcham filc, ten stiahne sairait na prach, prach ho nasledne vybafne von. Takto de facto cistim hlaven bez cistenia priebezne. Nie je to super ciste, ale cistejsie, ako nic, no hlavne spolahlive
Zbran je taka, aky je clovek, ktory ju drzi (alebo ked je raz niekto vol...)
bacil
Příspěvky: 28
Registrován: 05 zář 2013 10:33

Re: Recenzie Predoviek Ardesa

Příspěvek od bacil » 05 led 2016 18:38

Děkuji misob i ostatním za spoustu informací. Je toho tolik... No já zatím začnu tím, že sestavím stavebnici a pak teprve začnu řešit střelbu a vybavení.
Železo černit nebudu, dřevo namořím asi tmavý ořech či palisandr. Nejdříve ale spasuju pažbu s předním dílem, které k sobě moc nesedí.
Znipper
Příspěvky: 209
Registrován: 19 úno 2014 18:50

Re: Recenzie Predoviek Ardesa

Příspěvek od Znipper » 05 led 2016 19:22

Pani, troska ukrok stranou. Mam uz druhy Vortek Northwest magnum. A ide o nabijak dodany k puske. Je natrety niecim ciernym co sa tvari ako vypalovacia farba, ci komaxit. Samozrejme je nahovno, kedze po pouziti nabijaku mam ruky cierne ako automechanik. Ma s tym niekto skusenost a podarilo sa mu ten nater nejak stabilizovat, alebo to mam zodrat na hlinik ?? A pripadne eloxovat ci zasa nejak nafarbit ?
bob69
Příspěvky: 21
Registrován: 17 pro 2010 17:31

Re: Recenzie Predoviek Ardesa

Příspěvek od bob69 » 05 led 2016 20:10

originál nabiják se mi taky loupe, ale já ho používám jen na čištění hlavně při střelbě, z kuchyně jsem staré rozstříhal jakés modrobílé jednorázové utěrky na čtverečky 5x5 cm, nastříkal VDčkem ,strčil do sáčku , po 3 ráně vytřu a to tak, že ještě čtvereček otočím humusem dovnitř aby ,,jako ´´ byl čistý, tedy vytřu 2x , profouknu piston, páč se většinou něco setře na dno hlavně a pak to nestřílí ....a je nutno vyšroubovat dnový šroub..šajse.., no a jako nabiják raději kup kus mosazi z Ferony.Ten origoš je i tak jako tak krátký a nepohodlný.... místo soustruženého držadla se dá použít golfový míček ..vypadá to trochu komicky , ale pobavíš kolegy kropiče ... :mrgreen:
Znipper
Příspěvky: 209
Registrován: 19 úno 2014 18:50

Re: Recenzie Predoviek Ardesa

Příspěvek od Znipper » 05 led 2016 23:00

Diky za odpoved Bobe :-) Mam aj druhy vyrobeny nabijak. Ten original od ardesy mi vsak vyhovuje na cistenie, len mam od tej "farby" vzdy zafarbene ruky. To potrebujem vyriesit. Asi ten odjebabrany fabricky zazrak upnem do vrtacky a smirgel uz zariadi vsetko potrebne :-)
Na cistenie pouzivam v lekarni kupene nesterilne gazove stvorce :-)
Odpovědět