Vzduchovky IŽ18, 22, 38 a ich klony

Vše o vzduchovkách, plynovkách, aisoftu a popřípadě i paintballu.

Moderátoři: Moderátoři, GunShop.cz

Odpovědět
Pesakar
Příspěvky: 13
Registrován: 09 dub 2016 16:28

Re: Vzduchovky IZ 18 & 22

Příspěvek od Pesakar » 17 črc 2016 14:08

K těm úpravám a odlehčování pístu: mám opačnou zkušenost. Původně jsem slabou pružinu IŽ-22 nahradil pružinou ze Slavie 631 a porovnával to s variantou, kdy jsem mezi pružinu a píst vložil malé závaží 20 g (po vzoru vzduchovek GAMO, které v originálních verzích s plným výkonem mají podobné závaží, ale v ČR, kde je limit úsťové energie 16 J, se prodávají bez tohoto závaží). Dopadlo to podle předpokladu, se závažím v pístu se průraznost výrazně zvětšila.
Teď tam ale mám pružinu ze Slavie 634 a závaží jsem tam raději nedal, dává to i bez něj docela pecky a mám strach, aby se nerozsypal puškohled.


Pesakar
Příspěvky: 13
Registrován: 09 dub 2016 16:28

Re: Vzduchovky IZ 18 & 22

Příspěvek od Pesakar » 17 črc 2016 14:33

Po vyzkoušení jsem došel k závěru, že puška je pro pružinu ze Slavie 634 příliš lehká, takže jsem přidal závaží 130 g na konec hlavně a do pažby další závaží cca 300 g. Zbývající úpravy viz 4 příspěvky zpátky, zejména zvětšení zdvihového objemu pouzdra, zkrácení závěru pro použití delší pružiny, těsnění pístu a hlavně ze Slavie 634. Ani jsem nečekal, že se z toho dá dostat v podstatě ekvivalent S-634.
Při střelbě na 20 m s puškohledem překvapivě nejhůře dopadly JSB Exact RS, (nejlepší byly JSB Straton). Možná je to tím, že IŽ má ráži údajně menší než 4,5 mm a Exact RS mají 4,52 mm a všechny ostatní v testu 4,5 mm. Příště zkusím ještě JSB Exact 4,50 mm.
Přílohy
15-final version.JPG
Nástřely 20m.JPG
Choochoo
Příspěvky: 54
Registrován: 16 říj 2006 16:18

Re: Vzduchovky IZ 18 & 22

Příspěvek od Choochoo » 22 črc 2016 09:53

Pesakar píše:K těm úpravám a odlehčování pístu: mám opačnou zkušenost. Původně jsem slabou pružinu IŽ-22 nahradil pružinou ze Slavie 631 a porovnával to s variantou, kdy jsem mezi pružinu a píst vložil malé závaží 20 g (po vzoru vzduchovek GAMO, které v originálních verzích s plným výkonem mají podobné závaží, ale v ČR, kde je limit úsťové energie 16 J, se prodávají bez tohoto závaží). Dopadlo to podle předpokladu, se závažím v pístu se průraznost výrazně zvětšila.
No nemyslim, ze mas opacnou. Jak jsem rikal, tak jsem mel tesneni kozene a jeho stav pri zkousce drive a dnes dle meho hodne ovlivnuje vysledek. Osobne si myslim, ze kozene tesneni ne uplne dobre funguje, proto je vysledek hodne ovlivnen. S novym gumovym tesnenim je dle meho rychlost vyrazne lepsi, ale merenim overim az dnes. Vcera po montazi oceloveho kuzele a noveho tesneni dle vykresu CZ 634, namazani grafitovou vazelinou to nejdrive vypadalo, ze to snad diabolku nevyfoukne dale nez 20m :lol: Ale rychlost se postupne zvysovala a ted bych po cca 60 ranach rekl ze chodi o dost lepe nez z kozenym tesnenim. Myslel jsem jestli to tesneni neni moc tesne a pruzina ho muze utahnout, ale asi to bylo vlivem vetsiho mnozsvti grafitove vazeliny.
Jinak jsem zavzil pist ma cca 120g. Voditko ma 70g. Takze v originalnim stavu je vysledna hmotnost pistu 190g a v odlehcenem pak tech 120g.
Dnes zkusim promerit obe varianty hmotnosti s original pruzinou, pak varianta s pruzinou CZ631 a posledni varianta s pruzinou HW97 7,5J. Tady jsem zevdav, ikdyz melo mit HW 7,5J tak merenim davala 9,5J. Takze uvidime.
Jinak nejake nastrelky pres mechanicka miridla. Ty jsou dle meho velky problem IZek. Mozna zkusim instalaci optiky, ale ten mechanismus okolo zlamovani hlavne take neni uplne bez vule, ikdyz to mam dotazene a ulozene na pomery IZek docela slusne.
5 ran - 12 m - JSB Exact 4,52m
http://nd06.jxs.cz/192/196/0b93a8d339_1 ... 1469171654
http://nd06.jxs.cz/812/872/6b7bcf95f0_1 ... 1469171664
3 rany – 12m - JSB Exact 4,52m
http://nd06.jxs.cz/918/906/b851a3d5a0_1 ... 1469171674
Pesakar
Příspěvky: 13
Registrován: 09 dub 2016 16:28

Re: Vzduchovky IZ 18 & 22

Příspěvek od Pesakar » 22 črc 2016 15:42

Choochoo píše:No nemyslim, ze mas opacnou.
Nenapsal jsem to dobře, myslel jsem to tak, že mám opačnou zkušenost s úpravami hmotnosti pístu, než ti "šílenci", o kterých jsi psal, jak provrtávají písty, aby je odlehčili.
Mně taky píst špatně chodil po namontování nového těsnění z S-634, chyba byla v tom, že při utažení šroubu, pod kterým jsem měl nějakou rozpěrnou podložku, aby tam to těsnění vůbec drželo, došlo k roztažení těsnění pístu tak velkému, že v pouzdru drhlo. Když jsem podložku upravil, pak vše začalo chodit super. Taky tam mám grafitovou vazelínu.
Ten mechanismus zlamování - musel jsem utáhnout šroub asi o půl otáčky (a vybrousit nový zářez v jeho hlavě pro pojistný šroubek), protože se hlaveň viklala. Teď chodí naprosto bez vůle a po zacvaknutí to sedí s pouzdrem jak z jednoho kusu.
Ty Tvoje nástřely nejsou špatné na to, že jsou s původními miřidly. Já jsem původní miřidla obrousil (zarovnal) až po hloubku původního zářezu a pak vybrousil nový menší zářez tak, aby lépe seděl k velikosti mušky. Ale nakones jsem se pustil i do toho puškohledu - je příjemné vidět i na těch 20 m, kam šel zásah.
Jsem zvědavý na to měření s různými variantami pružin a hmotnosti pístu.
Choochoo
Příspěvky: 54
Registrován: 16 říj 2006 16:18

Re: Vzduchovky IZ 18 & 22

Příspěvek od Choochoo » 27 črc 2016 10:46

Takze mereni probehlo a uz podle zvuku dopadu diabolky na 30m byla jasne, ze to potvrzuje prvni odhady.
1) IZka s puvodni ruskou pruzinou, hmotnost pistu 190g a tesnenim z CZ 634 rychlost cca 172-176m/s
2) IZka s puvodni ruskou pruzinou, hmotnost pistu 120g(vyndano voditko pruziny a dano z druhe strany) a tesnenim z CZ 634 rychlost cca 155-157 m/s
3) IZka s pruzinou CZ 631, hmotnost pistu 190g a tesnenim z CZ 634 rychlost cca 173-176m/s. Vypadalo to dobre, ale po dvou, trech ranach najednou hrozne rozdily v rychlostech, jednou 170, pak 200, pak zas 185. Rikam si co to, ze by nejaky problem v ulozeni pruziny, nevim. Pruzina je o chlup menis v prumeru, takze ma vystrel takovy kovovejsi zvuk. Pruzina 631 je o cca 1,5cm kratsi nez orig ruska, ale je zase u 631 z tlustciho dratu. Prijde mi ze i sila na natah je u 631 ochlup vetsi, ale muze to byt jen zdani. Nakonec prisuzuji, prvni nevyrovnane vysledky pruzine a jejimu ucinku na tesneni. tesneni jsem dostatecne maznul grafitovou vazelinou. Po par vystrelech s pruzinou 631 jsem si vsiml, ze zacina byt hlaven trochu zasvinena. Pravdepodobne o chlup silnejsi pruzina vymlatila nejake mazivo z tesneni a IZka zacla mozna trochu dieslovat, mozna mely diabolky jine treni v hlavni diky grafitu v hlavni. dal jsem teda par ran bez mereni a pak opet zmeril a dalsich 5 ran uz bylo tech stalych 173-175m/s
4) Od HW pruziny 7,5J jsem mel nejvetsi ocekavani. Pruzina o chlup kratsi nez original rus, ale zase mela tlustsi drat a mene zavitu. Zdala se ze je tuzsi. Problem nastal s vnejsim prumerem, nesla zasunout do pistu, ikdyz jsem ji tak pak z druhe strany zacal cpat, usoudil jsem , ze po stlacovani jeste bude prumer rust a to by nebylo dobre na stabilni presnou rychlost. Jestli vubec by sla stlacit. Takze HW bez mereni.

Zajimave byl rozdil v nastrelech s orig rus pruzinou a 631. Rus strili cca 1 cm nad zamerny bod a 631 mi prijde ze zase strili 1cm pod zamerny bod. Prvni presnejsi strelba tedy bala s 631 takove mirne rozcarovani. Ikdyz to mohlo byt zpusobeno miridly, zdalo se mi, ze mozna po tech xx montazich pruzin doslo k rozstelovani a otoceni kolecka. Zajimavy byl take mnohem vetsi rozptyl s pruzinou 631. To zase mohlo byt zpusobeno uz spatnymi svetelnymi podminkami, preci jen uz bylo okolo 9 uz dost sero.
Kdyz to shrnu, tak IZka s novym ocelovym kuzelem na kterem drzi tesneni 634 a pruzinou 631 dava neco okolo 172-176m/s, tj cca 8,6J a to neni spatne. U orig orig pruziny rovnez pohoda, stejne vysledky. Tady bych ale byl opatrny, protoze neni rus jako rus. Ja mam IZ Baikal s palstovou pazbou a bratranec mel IZ Vostok s takovou tou pojistkou pro zlomeni, coz casem ne uplne dobre drzelo hlaven dorazenou bez vule v uzamceni a tesnilo tak dobre pist. Mel to v drevene pazbe. Asi to co mas ty Pesakare. Tady jsem koukal na pruzinu a prisla mi kratsi, mozna mene tuha a uz trochu stlacena, oproti me. Takze tady bych pripadne doporucil asi vymenu za pruzinu 631. Pruzina 634 nema moc smysl, zbytecne velky raz pusky a maly vzduchovy prostor stejne neumozni vyraznejsi narust rychlosti. Pochybuji ze by to dalo o 5m/s navic.
Dnes tedy probehne overeni soustrelu s 631 pruzinou i vecer se mi zdalo, ze se to zacina lepsit, takze nepochybuji, ze za dobrych svetelnych podminek budou IZ a 631 pruzina na stejne urovni.
Pesakar
Příspěvky: 13
Registrován: 09 dub 2016 16:28

Re: Vzduchovky IZ 18 & 22

Příspěvek od Pesakar » 30 črc 2016 07:24

Zajímavé. To, že odlehčovat píst je nesmysl, mne nepřekvapuje. Když je pružina S-631 kratší než orig. ruská, ale ze silnějšího drátu, pak je jisté, že má větší tuhost a tudíž dá větší sílu na píst a tedy větší zrychlení pístu při výstřelu, ale na konci dráhy už síla pružiny může být srovnatelná nebo i menší, než u orig. ruské pružiny. Ta síla, kterou pružina vyvíjí při stlačení, se v závislosti na průměru jejího drátu liší velmi výrazně, je totiž přímo úměrná čtvrté mocnině průměru drátu. Takže máš-li šupleru, změř průměry drátu jednotlivých pružin a můžeš si to spočítat.
Proto taky MÁ smysl zkusit pružinu S-634 místo S-631, je totiž z drátu průměru 3,25 mm a v porovnání s pružinou 631 (průměr 3 mm) má tedy o 38 % větší tuhost a tedy taky sílu. Proto taky má vzduchovka S-634 úsťovou rychlost 220 m/s a S-631 jen 170 m/s. Úsťová energie je pak přímo úměrná druhé mocnině úsťové rychlosti, což je důvod, proč má S-631 úsťovou energii 7,5 J a S-634 min. 12 J. A to je to tajemství, proč moje vzduchovka s pružinou S-631 při výstřelu do smrkové palubky posílala diabolky JSB Exact do hloubky cca 8 mm a s pružinou S-634 do hloubky 14 mm. Mimochodem, pružiny, písty, těsnění z S-631 a S-634 jsou navzájem zaměnitelné, počítali s tím už jejich konstruktéři, jak potvrdil jeden účastník diskuse o vzduchovkách Slavia, který přímo ve zbrojovce pracoval. Je to o prioritách, někdo chce s minimálním zpětným rázem přesně střílet na 10 m, někdo zase chce za cenu mírné ztráty přesnosti efektivně střílet i na 30 m.
Ten tvůj Bajkal asi opravdu odlišný od Vostoku, jak píšeš, protože já tam měl orig pružinu asi o 2 cm kratší než S-631 a měla průměr drátu jen slabých 2,8 mm. Nevím, jaký má Bajkal objem válce (pouzdra), ten Vostok měl 29 cm3, proto jsem udělal dost zásadní zásah, posunul závěr dozadu a upravil "kostku" a spodek přední části pouzdra tak, aby fungoval delší nátah cca o 12 mm. Tím mám objem pouzdra zvětšený na 35 cm3, což je stejné jako u S-631 nebo S-634, samozřejmě i průměr pístu je stejný. Proto se tam může hodit jak pružina S-631, tak S-634 a vždy to bude sedět.
Uživatelský avatar
amper
Příspěvky: 4
Registrován: 04 srp 2016 11:47

Re: Vzduchovky IZ 18 & 22

Příspěvek od amper » 04 srp 2016 13:32

Zdravím. Dostal jsem starou IŽ 22 v poměrně zbědovaném stavu a pustil se do rekonstrukce.Zdárně jsem překonal rez, rozštíplou pažbu, chybějící šrouby, výměnu pružiny, odřené plasty a jiné. Nyní jsem ve stavu sborky, schází pouze těsnění (bude po dovolené) a dát "železo" do černění. A teď otázka: Má zde někdo osobní zkušenost s klasickým černěním (tj. černění za tepla - brunigal) u mosazí vyvložkované hlavně? Co se týká interakce černicí lázně s mosazí, tak galvanizér tvrdí, že je to OK, ale četl jsem, že mosazná vložka je od hlavně oddělená mezivrstvou - lepidlo, bakelizovaný papír čico a tady mám obavy. Teplota černicí lázně je okolo 150°C a to žádné lepidlo nedá... Takže, má někdo zkušenost? Díky.
Uživatelský avatar
amper
Příspěvky: 4
Registrován: 04 srp 2016 11:47

Re: Vzduchovky IZ 18 & 22

Příspěvek od amper » 17 zář 2016 20:24

Protože se ohledně černění vyvložkované hlavně nikdo neozval, risknul jsem to. Vypadá to, že vložka v pohodě přežila. Vypadá to, chodí to a střílí to. Při renovaci jsem narazil na několik problémů. Chybějící šroub hlavně a stavěcí šroub hledí (pomohl přítel soustruh), kilometrová stranová vůle hlavně (podložku dodala přítelkyně lochajzna, za oběť jí padl starý sprej - plechovka od piva byla moc tenká) a nakonec absence náhradních těsnění. Dočetl jsem se o náhradách koženým těsněním do pumpičky nebo - po úpravě pístu - těsněním pro Slavii 630. Já se vydal jinou cestou - okopíroval jsem těsnění ze Slavie, ale zachoval původní systém uchycení pomocí šroubu M5. Jen jsem upravil rozměry vybrání pro hlavu šroubu do evropských parametrů a taky ho prohloubil. Originální těsnění asi vlivem času změnilo rozměr i tvar a tak původní šroub narážel do dna válce. Vypreparovat ho z pístu byla dost fuška, tak doufám, že teď je vybrání dost hluboké a historie se nebude opakovat. Akci "těsnění" beru jako generálku pro renovaci Slavie 618, která má menší průměr válce (22mm) a tudíž tam dostupná těsnění s průměrem 25mm nepasují. Na "vývoji" už se maká, výkresy a programy už jsou na světě.
Přílohy
1upr.jpg
Téměř hotovo - ty pozinkovaný šrouby ještě přijdou načernit
upr2.jpg
Původní a nové těsnění
Pesakar
Příspěvky: 13
Registrován: 09 dub 2016 16:28

Re: Vzduchovky IZ 18 & 22

Příspěvek od Pesakar » 19 zář 2016 18:11

Gratuluji k úspěšné renovaci. S rozmláceným šroubem jsem měl stejný problém, naštěstí píst byl ze zjevně kvalitnějšího materiálu, takže v něm zůstal nepoškozený závit. Těsnění pasuje i ze Slavie 634, myslím, že je odolnější a víc vydrží.
Jaké jsi prosím tě použil to černění za tepla? Dává to opravdu homogenní černý povrch? Já jsem zatím dělal jen s černěním za studena a to nebylo ani tak černění, jako spíš šedění a hodí se jen na drobné opravy.
Uživatelský avatar
amper
Příspěvky: 4
Registrován: 04 srp 2016 11:47

Re: Vzduchovky IZ 18 & 22

Příspěvek od amper » 26 zář 2016 11:57

Díky. Co se týká černění za tepla, tak to není technologie na doma. V zásadě je doma třeba připravit povrch, tj. odstranit rez a vybrousit. U takhle starého (rozuměj rezavého) kusu železa netřeba leštit do zrcadlového lesku, protože důlková koroze je potvora a vybrousit úplně se zpravidla nedá. Na matném povrchu se nějaký ten důlek snadno schová. Takže krom odstranění rzi jde o sjednocení povrchu. I pokud je půlka hlavně bez koroze, je nutné ji přetáhnout brusivem stejné zrnitosti jako korozí poškozený zbytek. Jinak to bude ve finále dělat mapy. Co se týká malých dílů a jejich zákoutí - pokud někde zbývá původní černění, není to žádný problém. Vlastnímu procesu černění předchází odmašťování a moření, které spolehlivě zamává se zbytky starého černění, eventuelní skrytou rzí a asi taky trochu sjednotí povrch. Už tyhle dvě operace nejde zvládnout doma (jakžtakž to odmašťování, ale povrcháři by se smáli). Využil jsem služby jisté galvanovny v areálu bývalého ZPA Čakovice, díly vždy vrátili do posledního šroubku, nakonzervované, roztříděné tak jak jsem jim to dal. Cena za 2 kg hmotnosti 70 Kč. A abych po pravdě odpověděl na dotaz. Tento způsob černění dává kvalitní, homogenní povrch, pokud je dobře připravený díl. Při nesourodosti povrchu se může část povrchu jevit jako lesklejší a část matnější. Barva je odvislá od vlastností základního materiálu, většinou je to pěkně černé (myslím, čím větší bláto tím sytější černá), ale některé druhy ocelí mají nádech do hněda, některé jsou do šeda (ale mírně). Na něco brynýr nechytá. Šroub na štelování hledí jsem dělal ze dvou kusů - hlava + tělo se závitem (potřeboval jsem závit až k hlavě bez výběhu) a na závitovou část nevědomky použil šroub z nerezu. Zůstal krásně stříbrný, takže je na 3 metry vidět, že to není originál :? Jinak co se týká šroubů, nosím jim pozinkované, odnáším si krásně černé. Krom imbusu dneska o černěný šroub nezavadíš...
Pesakar
Příspěvky: 13
Registrován: 09 dub 2016 16:28

Re: Vzduchovky IZ 18 & 22

Příspěvek od Pesakar » 28 zář 2016 18:23

Díky za odpověď, moc zajímavé.
B/ONE
Příspěvky: 293
Registrován: 11 črc 2009 22:12

Re: Vzduchovky IZ 18 & 22

Příspěvek od B/ONE » 13 črc 2018 19:31

Také jsem repasoval jednu starou IŽ 22. Shrnu to:

1.Pružina 630 za nekřesťanských 140kč (dá se sehnat i za 75) zakrácená na 175mm, což byla kratší délka než původní vymontovaná ze zbraně. Teprve potom šla zbraň natáhnout.

2.Těsnění pístu od Strixe71, respektive z jeho obchodu AirGunUp, spolu se šroubem s hříbkem a poštovným za 202,- Šroub jsem dotáhl s citem a pojistil lepidlem na závity, těsnění trochu nedosedalo na čelo pístu, ale na funkci to nemá vliv.

3. Těsnění hlavně. Velký trabl.O kroužek 8 x 2,5 bylo tenký a odstával, podložení nepomohlo, musel bych ho lepit. 7 x 3 NBR 70 Sh nešel kvůli nechanému grotu na části zápichu nasadit, takže jsem ho musel z obvodu částečně obrousit a potom ještě z plochy, jinak přepouštěcí kanálek odstřihával kousky při zamykání hlavně.

Po těchto úpravách začala zbraň zase šlapat, diabolo JSB Match 4,51 žluté létají 172 - 175 m/s. Zbraň jde ovšem hůř natáhnout (dítěti) a kvůli nevhodně řešenému spouštovému mechanizmu se namáčknutá spoušť už nevrací. Jde o podobný nešvar jako u Slavii 630/1 když příliš zmenšíte odpor spouště...
B 96, TAU 7, TAU MK 300, Crosman 1720T
Jirka19
Příspěvky: 1
Registrován: 18 črc 2018 10:49

Re: Vzduchovky IZ 18 & 22

Příspěvek od Jirka19 » 20 črc 2018 00:19

Poraďte kde, nebo kdo dokáže sehnat na IŽ-38. součásti. Dostala se mi do rukou ale nekompletní někdo ji rozebral
chybí podle obrázků na fóru díly od 20 - 34. Díl číslo 24 mám . Prosím o radu. Díky .

http://nasze-wiatrowki.pl/viewtopic.php?t=510
Hači
Příspěvky: 2
Registrován: 25 pro 2019 21:05

Vzduchovka Made in USSR

Příspěvek od Hači » 25 pro 2019 21:20

Dobrý den,

obracím se sem s dotazem na tuto vzduchovku Made in USSR- MX-38 / M2 1566

Zajímalo by mě její původ, stáří.

Pokoušel jsem se něco najít na internetu ale moc se mi to nedaří, nejsem ve zbraních moc orientován.

Předem díky za info, popřípadě přidám další info já
Strelec45
Příspěvky: 291
Registrován: 12 úno 2016 18:22

Re: Vzduchovka Made in USSR

Příspěvek od Strelec45 » 27 pro 2019 12:23

A nemáš na mysli spíš IŽ 38? Ty písmenka jsou v azbuce, tak to musíš převést do latinky a pak vyhledávat. :wink:
Nebo sem dej aspoň foto, ať víme, co máš na mysli.
Prach, píst, ... vzduch a bombičky ZATÍM ne.
Odpovědět