Příspěvek
od Altaros » 17 úno 2012 02:06
Nejprve menší OT.
Pár lidí mi psalo proč jsem poslední 3 měsíce nebyl vidět na foru. Důvodem bylo to, že jsem koncem listopadu začal psát diplomovu práci, kterou jsem měl odevzdat 3 ledna (lehce šibeniční termín). Následně po dopsání DP jsem se začal věnovat ještě " záživnější " činnosti přípravy na státní závěrečnou zkoušku která se konala 1 února. Jelikož jsem velkou část času věnoval právě škole, abych se jí už nikdy později věnovat nemusel, tak jsem ani nesledoval forum a tudíž nepřezpíval . Maximálně jsem se snažil občas zodpovědět SZ.
Teď již k tématu.
Pokud je na ventil větrovky příliš velký tlak, tak se ventil málo otevře a tedy bude menší úsťová rychlost, než když se do obvodu připojí regulátor, který tlak sníží.
Lze říci, že při stejném tlaku je rychlost s regulátorem buď stejná nebo menší, než když se regulátor nepoužije. Zda rychlost poklesne závisí především na velikosti komůrky s regulovaným tlakem, rezpektivě na poměru objemu regulovaného tlaku vůči jeho spotřebě při výstřelu. Zároveň také částečně závisí na rychlosti vyrovnání poklesu tlaku při výstřelů, což souvisí s velikostí průtoku ventilu regulátoru a také s jeho citlivostí (o jak velkou hodnotu poklesne regulovaný tlak, než regulátor začne korektně pracovat).
Při rychlejším vyrovnání poklesu regulovaného tlaku se může zvýšit úsťová rychlost, popřípadě snížit spotřeba. Spotřeba se sníží pokud je ventil ve snadartním provedení, kdy vyšší tlak více působí na sedlo ventilu a to se rychleji uzavírá (toto lze částečně nahradit silnější pružinou na ventilu).
Na druhou stranu příliš rychlé vyrovnávání regulovaného tlaku po výstřelu může mít destabilizující vliv rychlosti střely, jelikož rychlost doplnění závisí také na aktuálním tlaku v kartuši. Když je tlak v kartuši vyšší dochází k rychlejšímu doplňování vzduchu do regulované části což může zvýšit rychlost střely.
Tím se tedy ale začíná vytrácet význam regulátoru, který má především zajistit neovlivňování ( tzv. invariantnost ) výstupní rychlosti vůči změnám tlaku v kartuši.
Naopak pro stále stejný průběh rychlosti střely je ideální, když by se přidalo tzv. dopravní zpozdění, které by zajistilo to, že výstřel proběhne a teprve po tom co je diabolka v dostatečné vzdálenosti od ovlivňujícího se tlaku se začne otevírat regulátor, popřípadě znovu zaplňovat komůrka.
Je to tedy vždy kompromis mezi maximální rychlostí střely, spotřebou vzduchu a samotné konzistenci.