Maximalni dostrel kulovych zbrani

Fórum o zbraních a střelivu

Moderátoři: Moderátoři, GunShop.cz

epetr2008

Příspěvek od epetr2008 » 23 dub 2007 00:18

Já bych toho celého už nechal :)

Myslím že KING to popsal dost jasně a srozumitelně a většině zde přítomných to už je jasné.

Vzdálenost ,,dostřel" při 30 a 60 stupních je stejná pouze u ,,hodu" ve vakuu. U hodu ve Vakuu je také vzdálenost největší při ideálním úhlu 45 stupnů.

Balistická křivka - kde se už počítá s odporem vzduchu - ale už stejná pro 30 a 60 stupnů není a také tam vždy neplatí že ideálních je 45 stupnů. Jak zde několik lidí úspěšně dokázalo, tak při vyšší váze střely se odpor vzduchu tolik neprojevuje a pro je pro velkorážná děla ideální právě úhel cca 40-45 stupnů. Pro zbraně typu puška je pak ideální úhel náměru zdá se cca 30-35 stupnů.

Úhel 60 stupnů je dobrý tak pro minomet a pokud vystřelíte z pistole pod úhlem 60 stupnů, tak určitě nebudete mít stejný dostřel jako při 30. A Pařížské dělo dosahovalo nejlepších výsledků v rozpětí 42-45 stupnů.
(To bylo jen pro Vlčáka)

Ad stratosféra. Ptal jsem se a výsledek je tento:
Ve vrstvách atmosféry nad 11 km je vzduch a jeho odpor je tam ještě poměrně vysoký. Údajně ve výšce 24km létala US průzkumná letadla, protože pro letadlo je na rozdíl od projektilu odpor vzduchu podstatný. Navíc tam za studené války nedoletěla úplně každá raketa a nedostalo se tam úplně každé letadlo. Tak to bylo výhodnější.

Odpor vzduchu je nezanedbatelný až do výšek okolo 60km, kde končí ózónová vrstva. http://ekologie.xf.cz/temata/ozonovavrs ... vrstva.htm

Tady je odkaz na U2 a Blackbirda
http://www.rozhlas.cz/nato/technika/_zprava/52013

Jinak, pokud by se chtěl Vlčák hádat o tom, že ve výšce nad 11km je tak málo vzduchu, že už to kulku nebrzí, tak mu jen řeknu ať si přečte ty články. A že kdyby tam bylo opravdu HROZNĚ málo vzduchu, pak by tam nemohlo létat žádné letadlo :) protože křídlo funguje na principu vztlaku. Když není vzduch(plyn) tak není vztlak :)


tome
Příspěvky: 26
Registrován: 15 úno 2007 16:53
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od tome » 23 dub 2007 20:26

Abychom tady nepsali jen samé bludy a výmysly, tak jsem našel v SR 1991 č.12 článek „SUPERDĚLA“ a tady je pár informací o Pařížském dělu němci zvaném Dlouhý Vilém.

Když anglofrancouzské letectvo v roce 1918 zabránilo náletům na Paříž, tak se německý štáb rozhodl nahradit letecké bombardování dělostřeleckým (na vzdálenosti od 115 do 128 km).
Podle projektu prof. Rausenbergera a von Eberharda bylo zhotoveno dělo ráže 21 cm s délkou hlavně 34 metrů (udává se též 35,7 m).
Konstrukce byla iniciována náhodným poznatkem ze zkoušek německého výkonného děla. Při zkouškách dělostřelci měnili náměr a zjišťovali velikost dostřelu. Počítali přitom s obvyklou závislostí, kdy se dostřel zvětšováním náměru prodlužuje a po překročení náměru při kterém je dostřel největší (u děl kolem 40 stupňů) se opět zkracuje. K překvapení dělostřelců došlo k neobvyklému jevu – výstřel při velkém náměru kolem 50 stupňů dal dostřel, nikoliv očekávaných 20 km, ale celých 40 km.
Vysvětlení anormálního dostřelu je tudíž jasné – zkoušené dělo mělo tak velký náměr a výkon, že dostřelilo do stratosféry, kde vzduch střele nekladl prakticky žádný odpor. K dosažení stratosférické výšky je však třeba disponovat rychlostí, která výrazně převyšuje 1000 m/s. Tuto podmínku však „Dlouhý Vilém“ dokonale splňoval, neboť vystřeloval granáty s hmotností 120 kg počáteční rychlostí 1700 m/s. Počáteční energie byla 173 400 000 joulů.
Granáty byly dlouhé 1 metr, nábojky byly více jak třikrát delší a obsahovaly podle jednoho pramene 150 kg prach a podle druhé verze, která není pravděpodobná, dokonce 300 kg prachu. Prach byl samozřejmě bezdýmný a měl formu metrových trubic.
Obrovský výkon děla měl za následek mimořádné opotřebení vývrtu, který se zvětšoval po každém výstřelu. Střely proto měly odstupňovaný průměr a byly očíslovány. Běžné měděné vodící kroužky by se při výstřelu utavily a musely být nahrazeny závitem vyfrézovaným přímo do ocelového pláště střely. Granáty byly vybaveny dvěma zapalovači – jedním dnovým a druhým ve špičce střely. Maximální tlak spalných plynů činil 400 MPa ; podle jiného pramene 500 MPa. Dimenzování hlavně odpovídalo vyvíjenému tlaku – tloušťka stěny hlavně v zadní části činila 40 cm.
Dlouhý Vilém s hmotností 750 tun byl umístěn uprostřed lesa na východním svahu hory Mont de Joie. Střelba na Paříž byla zahájena za ranní mlhy 23 března 1918.
Výstřely z dlouhého Viléma akusticky zakrývala palba několika tuctů dělostřeleckých baterií. Mlžný příkrov se ještě zesiloval umělou kouřovou clonou.
Dělo se odpalovalo elektricky z krytu a střílelo se z náměrem 52 (udává se též 55) stupňů.
Vrchol dráhy střely byl ve výšce 40 km, tedy hluboko ve stratosféře. Střela doletěla do Paříže za 3,5 minuty; z toho 2 minuty ve stratosféře.
Při určování náměru se počítalo se vším – s teplotou vzduchu i prachu, s větrem, vlhkostí vzduchu a dokonce se zakřivením země a jejím otáčením.
Během jara a léta 1918 vypálil „Dlouhý Vilém“ celkem 300 granátů na hlavní město Francie.
Uživatelský avatar
Willy
Příspěvky: 52
Registrován: 27 dub 2006 21:22
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Willy » 23 dub 2007 20:36

K pilotkám a všemu ostatnímu se probíralo tolik věcí, že to stačilo na 5 let školy a na celý zbytek života poctivé praxe, ale to sem asi nepatří :lol: .
Opřel jsem se pouze o tu jednu větu "Čím těžší, tím méně na něj působí odpor vzduchu." a to je prostě blbost. Hybnost tělesa je něco trochu jiného. Odpor tělesa je dán součinitelem odporu přímo závisejícím na jeho tvaru a dále jeho rychlostí, kdy odpor narůstá s druhou mocninou.
Je to přesně jak napsal Andy.
Nic víc nic míň a už k tomu nemám co dál říct ..... 8)
Dobrý úsudek pramení ze zkušeností. Zkušenosti bohužel pramení ze špatného úsudku.
Arnie

Příspěvek od Arnie » 23 dub 2007 20:58

No nemas tak docela pravdu. Rict ze odpor zavisi na druhe mocnine neni tak docela pravda - tedy alespon obecne to tak nelze rict. Zalezi na tom o jakem se bavime charakteristickem rozmeru. Pro velmi male objekty (vodni kapicky,...) je ta zavislost + - linearni.
K tomu kurzu na pilotky ... ono ani studium na dopravce toho moc neobnasi a to ze vystaci na 5 let je dano urovni uchazecu. Externi vyucujici na znalosti budoucich pilotu slusne receno velice nadavaj.
Uživatelský avatar
Willy
Příspěvky: 52
Registrován: 27 dub 2006 21:22
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Willy » 23 dub 2007 21:24

Neříkám že odpor závisí na druhé mocnině, ale že odpor narůstá s druhou mocninou rychlosti. Lze to tak říct naprosto obecně, protože to tak prostě je. Opravdu už dlouho nejsem "budoucí" pilot 8) .
Dobrý úsudek pramení ze zkušeností. Zkušenosti bohužel pramení ze špatného úsudku.
Arnie

Příspěvek od Arnie » 23 dub 2007 21:52

A co Stokesuv zakon?
Uživatelský avatar
Willy
Příspěvky: 52
Registrován: 27 dub 2006 21:22
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Willy » 23 dub 2007 22:36

Spíše než Stokesův zákon mne napadá Stokesova rovnice (doufám že mi něco neuniklo a že z toho ještě nikdo zákon neudělal). Čili Stokesovo "něco" :wink: pojednává o obtékání těles a jejich odporu v tzv. laminárním proudění (ano tady má třeba právě ta výše zmiňovaná dešťová kapka opodstatnění), nicméně v našem případě, tedy střely, se jednoznačně dotýkáme turbulentního proudění. A další co je potřeba zmínit je, že Stokesova rovnice je ve svém výsledku téměř neřešitelná záležitost a nemá řádnou vypovídací hodnotu.

Už bychom ale mohli nechat toho fyzikálního filozofování.
Naposledy upravil(a) Willy dne 23 dub 2007 22:41, celkem upraveno 1 x.
Dobrý úsudek pramení ze zkušeností. Zkušenosti bohužel pramení ze špatného úsudku.
vlčák

Příspěvek od vlčák » 23 dub 2007 22:39

willi - to máš asi pravdu, taky jsem četl že na zdvojnásobení rychlosti je zapotřebí čtyřnásobně vyšší výkon, to znamená čtyřnásobný odpor... a náboj, při té rychlosti, musí mít pořádnej odpor....
Arnie

Příspěvek od Arnie » 23 dub 2007 22:52

Pouziva se i termin stokesuv zakon jestli se nepletu - je velice jednoduchy a analyticky resitelny. Je pravda ze plati za urcitych podminek - jeho existence vsak znamena ze obecne neplati dvojnasobna rychlost = ctyrnasobnu odpor. No ale nema cenu se tady postuchovat kvuli blbostem, protoze jak bylo zmineno tahle zalezitost je pouzitelna pri uplne jinych Reynoldsovych cislech nez o kterych se tu bavime.
Neresitelne jsou Navier-Stokesovy rovnice (nezamenovat) ... ikdyz nektere specialni pripady jiz byly vyreseny analyticky.
Uživatelský avatar
Willy
Příspěvky: 52
Registrován: 27 dub 2006 21:22
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Willy » 23 dub 2007 22:56

Já už hlavně začínám mít odpor k tomuto druhu diskuze. Původním záměrem proč jsem něco napsal, bylo to doplnit a ne se jít učit na zedníka do Liberce jak mi navrhuje epetr2008 :twisted: . Určitě ne se hádat a za každou cenu a bezhlavě si prosazovat svou.
Pokud má někdo zájem se dále hádat o dalších odporech, nechť tak prosím činí pomocí SZ.

HOWGH
Dobrý úsudek pramení ze zkušeností. Zkušenosti bohužel pramení ze špatného úsudku.
Odpovědět