Jak cernit nejjednoduseji (navod)
Moderátoři: Moderátoři, GunShop.cz
- Artifex
- Moderátor
- Příspěvky: 1848
- Registrován: 21 lis 2006 00:47
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Jak černit nejjednodušeji (návod)
Jak na černění jakýchkoli menších součástek bez nutnosti znalostí chemie a složitých černících lázní:
1)Koupíme hydroxid sodný v drogerii (krtek na odpady)
2)Seženeme si trafo které dodává co největší proud (používal jsem 19V, 3,16A)
3)Seženeme si kousek kovu zhruba stejné velikosti povrchu kovu jako součástka.
... a teď technologický postup:
1)Části součástky které nechceme brynýrovat pokryjeme nebo zaplníme voskem, klidně ze svíčky
2)Na součástku kterou chceme brynýrovat připojíme kontakt "-" a na kus kovu ze kterého budeme brát "+"
3)Do množství vody přiměřeného velikosti obou předmětů (pokud třeba spoušť tak stačí hrníček, pokud třeba nadpažbí tak se vyplatí láhev od okurek) nalijeme vodu a nasypeme množství hydroxidu takové aby se všechen rozpustil, tedy přidáváme pomaloučku za stálého míchání do té doby dokud se na dně začne vytvářet usazenina nerozpuštěného hydroxidu. Poté ještě nějakou dobu mícháme.
4)Do sklenice ponoříme předmět určenýá k brynýrování a druhou elektrodu, samozřejmostí je aby se vzájemně nedotýkaly ani nedotýkaly dna či stěn nádoby.
5)Zapojíme trafo do zásuvky a vyčkáme až se předmět pokoví, vzorečky na tloušťku povrchu pokovení ve vztahu s povrchem a proudem se dají najít na internetu, každý si může spočítat pro sebe vhodnou dobu.
6)Vypneme trafo, vyndáme předmět i elektrodu, oplácheme ve vodě, vysušíme a můžeme nainstalovat na své místo...
Doporučuji všem předem zkusit toto na nějakém menším předmětu čímž získáte praxi a posléze čenit větší:
Ukázkové fotky:
Předměty byly totožné železné tyčky o průměru 0,3cm. Pokovoval jsem v hrníčku výše zmíněným napětím 15-20 minut
Hrníček:
Výsledek: elektroda (+) tento postup se dá použít k výrobě patiny aneb "takhle by tahle tyčka vypadala kdyby byla x-let v zemi a pak se očistila"
Výsledek: elektroda (-) je vidět kontrast mezi částí která byla nad hladinou a černěnou částí, proto je důležité ujistit se že je celá součástka ponořena v roztoku
1)Koupíme hydroxid sodný v drogerii (krtek na odpady)
2)Seženeme si trafo které dodává co největší proud (používal jsem 19V, 3,16A)
3)Seženeme si kousek kovu zhruba stejné velikosti povrchu kovu jako součástka.
... a teď technologický postup:
1)Části součástky které nechceme brynýrovat pokryjeme nebo zaplníme voskem, klidně ze svíčky
2)Na součástku kterou chceme brynýrovat připojíme kontakt "-" a na kus kovu ze kterého budeme brát "+"
3)Do množství vody přiměřeného velikosti obou předmětů (pokud třeba spoušť tak stačí hrníček, pokud třeba nadpažbí tak se vyplatí láhev od okurek) nalijeme vodu a nasypeme množství hydroxidu takové aby se všechen rozpustil, tedy přidáváme pomaloučku za stálého míchání do té doby dokud se na dně začne vytvářet usazenina nerozpuštěného hydroxidu. Poté ještě nějakou dobu mícháme.
4)Do sklenice ponoříme předmět určenýá k brynýrování a druhou elektrodu, samozřejmostí je aby se vzájemně nedotýkaly ani nedotýkaly dna či stěn nádoby.
5)Zapojíme trafo do zásuvky a vyčkáme až se předmět pokoví, vzorečky na tloušťku povrchu pokovení ve vztahu s povrchem a proudem se dají najít na internetu, každý si může spočítat pro sebe vhodnou dobu.
6)Vypneme trafo, vyndáme předmět i elektrodu, oplácheme ve vodě, vysušíme a můžeme nainstalovat na své místo...
Doporučuji všem předem zkusit toto na nějakém menším předmětu čímž získáte praxi a posléze čenit větší:
Ukázkové fotky:
Předměty byly totožné železné tyčky o průměru 0,3cm. Pokovoval jsem v hrníčku výše zmíněným napětím 15-20 minut
Hrníček:
Výsledek: elektroda (+) tento postup se dá použít k výrobě patiny aneb "takhle by tahle tyčka vypadala kdyby byla x-let v zemi a pak se očistila"
Výsledek: elektroda (-) je vidět kontrast mezi částí která byla nad hladinou a černěnou částí, proto je důležité ujistit se že je celá součástka ponořena v roztoku
Naposledy upravil(a) Artifex dne 12 čer 2008 12:11, celkem upraveno 1 x.
Glock 43, HK USP, CZ 27, 45, 50, 52, 75B, 44/81, 82, Derringer GG .45+9mm,
SVD 63, AKS74u, Brno mod. 4, Optima B12, M870
Sa vz. 26, 58, 61, UK 59, UZI, CQ-A1
Slavia 631, Slavia 634+Nikko Stirling 6x40AO, Crossman 1377
SVD 63, AKS74u, Brno mod. 4, Optima B12, M870
Sa vz. 26, 58, 61, UK 59, UZI, CQ-A1
Slavia 631, Slavia 634+Nikko Stirling 6x40AO, Crossman 1377
-
- Příspěvky: 108
- Registrován: 07 kvě 2008 11:10
- Bydliště: Olomouc
- Kontaktovat uživatele:
- Artifex
- Moderátor
- Příspěvky: 1848
- Registrován: 21 lis 2006 00:47
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Omlouvám se, je to sodný, byl jsem zabrán natolik do chemie že jsem si nevšiml svého omylu, NaOH prostě, opravím 1. příspěvek... Jinak ono by to stejně mělobýt jedno, jde o to udělat tam silně zásadité prostředí.
Jinak elektroda by měla být železná ale výše focený pokus byl s nerezí a také to vypadalo dobře.
Jinak elektroda by měla být železná ale výše focený pokus byl s nerezí a také to vypadalo dobře.
Glock 43, HK USP, CZ 27, 45, 50, 52, 75B, 44/81, 82, Derringer GG .45+9mm,
SVD 63, AKS74u, Brno mod. 4, Optima B12, M870
Sa vz. 26, 58, 61, UK 59, UZI, CQ-A1
Slavia 631, Slavia 634+Nikko Stirling 6x40AO, Crossman 1377
SVD 63, AKS74u, Brno mod. 4, Optima B12, M870
Sa vz. 26, 58, 61, UK 59, UZI, CQ-A1
Slavia 631, Slavia 634+Nikko Stirling 6x40AO, Crossman 1377
klucí, bacha na ty louhy, abyste se pak nedivili, že ze slitin Zn/Al máte kulový, nebo s objeví několik děr. Celkem slušnej dvousložkovej brynýr vyrábí firmy
MAG-Atotech, Coventia, nebo Enthone.
Lze použít i chlorid měďnatý, a vařit v něm. Opět ale platí pro železo.
Hliník doporučím eloxovat, a následně barvit. Je to luxusní povrchovka. Zinky pak leštit a pasivovat chromátováním.....
jen jsem nahlédl, nemám taky patent na rozum. Kdo by chtěl přesné složení roztoků, zašlu na "zprávy"
MAG-Atotech, Coventia, nebo Enthone.
Lze použít i chlorid měďnatý, a vařit v něm. Opět ale platí pro železo.
Hliník doporučím eloxovat, a následně barvit. Je to luxusní povrchovka. Zinky pak leštit a pasivovat chromátováním.....
jen jsem nahlédl, nemám taky patent na rozum. Kdo by chtěl přesné složení roztoků, zašlu na "zprávy"
- Artifex
- Moderátor
- Příspěvky: 1848
- Registrován: 21 lis 2006 00:47
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Faust: Samozřejmě, toto je jen černění na železo!!! Bacha na to. Také bych rád pokuázal na nutnost hodně dobře odmastit a pokud možno vyleštit součástky, před černěním vzít natvrdo zelenou leštící pastu na hadru a pořádně veškerý bordel vydrbat...
Naposledy upravil(a) Artifex dne 24 čer 2008 16:40, celkem upraveno 1 x.
Glock 43, HK USP, CZ 27, 45, 50, 52, 75B, 44/81, 82, Derringer GG .45+9mm,
SVD 63, AKS74u, Brno mod. 4, Optima B12, M870
Sa vz. 26, 58, 61, UK 59, UZI, CQ-A1
Slavia 631, Slavia 634+Nikko Stirling 6x40AO, Crossman 1377
SVD 63, AKS74u, Brno mod. 4, Optima B12, M870
Sa vz. 26, 58, 61, UK 59, UZI, CQ-A1
Slavia 631, Slavia 634+Nikko Stirling 6x40AO, Crossman 1377
Re.:
Také s malou troškou do mlýna. Na menší věci používám už léta lázeň, nabízenou v každém čísle SR v inzerci. Dělá se to za studena a pokud dodržíte návod, výsledek je dobrý. Naposled jsem to použil na dvouhlavňovou perkusní pistoli, kterou jsem měl na renovaci a dopadlo to nad očekávání.
http://www.sskpraha6.cz/docs/cerneni_potiranim.htm
http://www.prumyslovy-servis.cz/index_s ... ge5077.htm
příručka:
http://www.azprokal.cz/documents/34_pri ... erneni.pdf
http://www.prumyslovy-servis.cz/index_s ... ge5077.htm
příručka:
http://www.azprokal.cz/documents/34_pri ... erneni.pdf
Erix
Ať žije vzduchovka, vždyť také patří mezi zbraně!!!
Pistole Tex cal. .177, Slávia 620 cal. .177
Ať žije vzduchovka, vždyť také patří mezi zbraně!!!
Pistole Tex cal. .177, Slávia 620 cal. .177
- Artifex
- Moderátor
- Příspěvky: 1848
- Registrován: 21 lis 2006 00:47
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Problém je že tohle chemické černění nedělá moc silné vrstvy a může se pak stát že to bude flekaté, el-chem aspoň má tu vlastnost že všude je stejná tloušťka a pokrytí...
Glock 43, HK USP, CZ 27, 45, 50, 52, 75B, 44/81, 82, Derringer GG .45+9mm,
SVD 63, AKS74u, Brno mod. 4, Optima B12, M870
Sa vz. 26, 58, 61, UK 59, UZI, CQ-A1
Slavia 631, Slavia 634+Nikko Stirling 6x40AO, Crossman 1377
SVD 63, AKS74u, Brno mod. 4, Optima B12, M870
Sa vz. 26, 58, 61, UK 59, UZI, CQ-A1
Slavia 631, Slavia 634+Nikko Stirling 6x40AO, Crossman 1377
- Artifex
- Moderátor
- Příspěvky: 1848
- Registrován: 21 lis 2006 00:47
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Dobrá je třeba autobaterie, ta dokáže dělat dobré proudy, zapomeňte třeba na tužkovky, to už je lepší trafo...
Glock 43, HK USP, CZ 27, 45, 50, 52, 75B, 44/81, 82, Derringer GG .45+9mm,
SVD 63, AKS74u, Brno mod. 4, Optima B12, M870
Sa vz. 26, 58, 61, UK 59, UZI, CQ-A1
Slavia 631, Slavia 634+Nikko Stirling 6x40AO, Crossman 1377
SVD 63, AKS74u, Brno mod. 4, Optima B12, M870
Sa vz. 26, 58, 61, UK 59, UZI, CQ-A1
Slavia 631, Slavia 634+Nikko Stirling 6x40AO, Crossman 1377