Jak cernit nejjednoduseji (navod)

Fórum o zbraních a střelivu

Moderátoři: GunShop.cz, Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
Artifex
Moderátor
Příspěvky: 1845
Registrován: 21 lis 2006 00:47
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Jak černit nejjednodušeji (návod)

Příspěvek od Artifex » 11 čer 2008 21:12

Jak na černění jakýchkoli menších součástek bez nutnosti znalostí chemie a složitých černících lázní:

1)Koupíme hydroxid sodný v drogerii (krtek na odpady)
2)Seženeme si trafo které dodává co největší proud (používal jsem 19V, 3,16A)
3)Seženeme si kousek kovu zhruba stejné velikosti povrchu kovu jako součástka.

... a teď technologický postup:

1)Části součástky které nechceme brynýrovat pokryjeme nebo zaplníme voskem, klidně ze svíčky
2)Na součástku kterou chceme brynýrovat připojíme kontakt "-" a na kus kovu ze kterého budeme brát "+"
3)Do množství vody přiměřeného velikosti obou předmětů (pokud třeba spoušť tak stačí hrníček, pokud třeba nadpažbí tak se vyplatí láhev od okurek) nalijeme vodu a nasypeme množství hydroxidu takové aby se všechen rozpustil, tedy přidáváme pomaloučku za stálého míchání do té doby dokud se na dně začne vytvářet usazenina nerozpuštěného hydroxidu. Poté ještě nějakou dobu mícháme.
4)Do sklenice ponoříme předmět určenýá k brynýrování a druhou elektrodu, samozřejmostí je aby se vzájemně nedotýkaly ani nedotýkaly dna či stěn nádoby.
5)Zapojíme trafo do zásuvky a vyčkáme až se předmět pokoví, vzorečky na tloušťku povrchu pokovení ve vztahu s povrchem a proudem se dají najít na internetu, každý si může spočítat pro sebe vhodnou dobu.
6)Vypneme trafo, vyndáme předmět i elektrodu, oplácheme ve vodě, vysušíme a můžeme nainstalovat na své místo...

Doporučuji všem předem zkusit toto na nějakém menším předmětu čímž získáte praxi a posléze čenit větší:

Ukázkové fotky:
Předměty byly totožné železné tyčky o průměru 0,3cm. Pokovoval jsem v hrníčku výše zmíněným napětím 15-20 minut :twisted:

Hrníček:
Obrázek


Výsledek: elektroda (+) tento postup se dá použít k výrobě patiny aneb "takhle by tahle tyčka vypadala kdyby byla x-let v zemi a pak se očistila"
Obrázek


Výsledek: elektroda (-) je vidět kontrast mezi částí která byla nad hladinou a černěnou částí, proto je důležité ujistit se že je celá součástka ponořena v roztoku
Obrázek
Naposledy upravil(a) Artifex dne 12 čer 2008 12:11, celkem upraveno 1 x.


HK USP, CZ 27, 45, 50, 52, 75B, 44/81, 82, Derringer GG .45+9mm,
SKS 45 Simonov, Mosin-Nagant 91/30, Brno mod. 4, Optima B12, M870
Sa vz. 26, 58, 61, UK 59, UZI, CQ-A1
Slavia 631, Slavia 634+Nikko Stirling 6x40AO, Crossman 1377
Kaktus
Příspěvky: 29
Registrován: 18 led 2008 07:58

Příspěvek od Kaktus » 12 čer 2008 08:11

Jen bych měl 2 dotazy:
1) určitě je to hydroxid draselný? Protože Krtek na odpady je myslím hydr. sodný.
2) Ta + elektroda má být železná nebo je to jedno co je to za kov?
Jinak díky za zajímavý návod, určitě vyzkouším.
martin.9mm
Příspěvky: 104
Registrován: 07 kvě 2008 11:10
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od martin.9mm » 12 čer 2008 09:37

Měl by to být hydroxid sodný NaOH, a elektroda + by měla být železo
Uživatelský avatar
Artifex
Moderátor
Příspěvky: 1845
Registrován: 21 lis 2006 00:47
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Artifex » 12 čer 2008 12:10

Omlouvám se, je to sodný, byl jsem zabrán natolik do chemie že jsem si nevšiml svého omylu, NaOH prostě, opravím 1. příspěvek... Jinak ono by to stejně mělobýt jedno, jde o to udělat tam silně zásadité prostředí.

Jinak elektroda by měla být železná ale výše focený pokus byl s nerezí a také to vypadalo dobře.
HK USP, CZ 27, 45, 50, 52, 75B, 44/81, 82, Derringer GG .45+9mm,
SKS 45 Simonov, Mosin-Nagant 91/30, Brno mod. 4, Optima B12, M870
Sa vz. 26, 58, 61, UK 59, UZI, CQ-A1
Slavia 631, Slavia 634+Nikko Stirling 6x40AO, Crossman 1377
faust

Příspěvek od faust » 23 čer 2008 23:17

klucí, bacha na ty louhy, abyste se pak nedivili, že ze slitin Zn/Al máte kulový, nebo s objeví několik děr. Celkem slušnej dvousložkovej brynýr vyrábí firmy
MAG-Atotech, Coventia, nebo Enthone.
Lze použít i chlorid měďnatý, a vařit v něm. Opět ale platí pro železo.
Hliník doporučím eloxovat, a následně barvit. Je to luxusní povrchovka. Zinky pak leštit a pasivovat chromátováním.....
jen jsem nahlédl, nemám taky patent na rozum. Kdo by chtěl přesné složení roztoků, zašlu na "zprávy"
Uživatelský avatar
Artifex
Moderátor
Příspěvky: 1845
Registrován: 21 lis 2006 00:47
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Artifex » 24 čer 2008 14:29

Faust: Samozřejmě, toto je jen černění na železo!!! Bacha na to. Také bych rád pokuázal na nutnost hodně dobře odmastit a pokud možno vyleštit součástky, před černěním vzít natvrdo zelenou leštící pastu na hadru a pořádně veškerý bordel vydrbat...
Naposledy upravil(a) Artifex dne 24 čer 2008 16:40, celkem upraveno 1 x.
HK USP, CZ 27, 45, 50, 52, 75B, 44/81, 82, Derringer GG .45+9mm,
SKS 45 Simonov, Mosin-Nagant 91/30, Brno mod. 4, Optima B12, M870
Sa vz. 26, 58, 61, UK 59, UZI, CQ-A1
Slavia 631, Slavia 634+Nikko Stirling 6x40AO, Crossman 1377
Uživatelský avatar
PB
Odborník na zbraně
Příspěvky: 1622
Registrován: 26 lis 2005 15:36
Bydliště: Ostrava

Příspěvek od PB » 24 čer 2008 14:40

ja sem zkousel cernit kataforezou a dobry. s ostatnim nemam zkusenosti tak nemuzu porovnat
CZ 85 COMBAT, SUHL 150+BSA 4-16x40 AO, PM Makarov, GLOCK 17, MOSIN 1891/30 Iževsk 1927, TOZ 35, ZKM 456,
vito
Příspěvky: 587
Registrován: 28 lis 2005 13:48

Re.:

Příspěvek od vito » 25 čer 2008 07:53

Také s malou troškou do mlýna. Na menší věci používám už léta lázeň, nabízenou v každém čísle SR v inzerci. Dělá se to za studena a pokud dodržíte návod, výsledek je dobrý. Naposled jsem to použil na dvouhlavňovou perkusní pistoli, kterou jsem měl na renovaci a dopadlo to nad očekávání.
Alfonss
Příspěvky: 2788
Registrován: 17 bře 2006 14:16
Bydliště: Brno-venkov

Příspěvek od Alfonss » 25 čer 2008 11:21

Problém je že to velice brzo sleze............
Uživatelský avatar
Erix
Příspěvky: 1042
Registrován: 02 zář 2007 13:13

Příspěvek od Erix » 25 čer 2008 12:57

Erix
Ať žije vzduchovka, vždyť také patří mezi zbraně!!!
Pistole Tex cal. .177, Slávia 620 cal. .177
Uživatelský avatar
Artifex
Moderátor
Příspěvky: 1845
Registrován: 21 lis 2006 00:47
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Artifex » 25 čer 2008 14:54

Problém je že tohle chemické černění nedělá moc silné vrstvy a může se pak stát že to bude flekaté, el-chem aspoň má tu vlastnost že všude je stejná tloušťka a pokrytí...
HK USP, CZ 27, 45, 50, 52, 75B, 44/81, 82, Derringer GG .45+9mm,
SKS 45 Simonov, Mosin-Nagant 91/30, Brno mod. 4, Optima B12, M870
Sa vz. 26, 58, 61, UK 59, UZI, CQ-A1
Slavia 631, Slavia 634+Nikko Stirling 6x40AO, Crossman 1377
Uživatelský avatar
Jim
Příspěvky: 673
Registrován: 05 bře 2007 20:30

Příspěvek od Jim » 25 čer 2008 20:42

S úspěchem jsem několikrát použil kyselé černění 1. roztokem, co prezentuje Erix. Problém je trochu to vaření, protože vařit lauf je nutno ve specíálně vyrobeném korýtku naříč sporákem, aspoň 2 hořáky.
Pajda
Příspěvky: 237
Registrován: 15 zář 2007 22:12
Bydliště: České Budějovice

Příspěvek od Pajda » 25 čer 2008 23:00

Chemii jsem trochu pozapoměl,zdroj je stejnosměrný nebo střídavý? :oops:
Dala by se použít autobaterie?
Uživatelský avatar
Jim
Příspěvky: 673
Registrován: 05 bře 2007 20:30

Příspěvek od Jim » 26 čer 2008 11:32

Zdroj stejnosměrný, čili akumulátor ano. :wink:
Uživatelský avatar
Artifex
Moderátor
Příspěvky: 1845
Registrován: 21 lis 2006 00:47
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Artifex » 26 čer 2008 12:22

Dobrá je třeba autobaterie, ta dokáže dělat dobré proudy, zapomeňte třeba na tužkovky, to už je lepší trafo...
HK USP, CZ 27, 45, 50, 52, 75B, 44/81, 82, Derringer GG .45+9mm,
SKS 45 Simonov, Mosin-Nagant 91/30, Brno mod. 4, Optima B12, M870
Sa vz. 26, 58, 61, UK 59, UZI, CQ-A1
Slavia 631, Slavia 634+Nikko Stirling 6x40AO, Crossman 1377
Odpovědět