cerneni

Fórum o zbraních a střelivu

Moderátoři: Moderátoři, GunShop.cz

golfkiller
Příspěvky: 2737
Registrován: 05 bře 2006 18:31
Bydliště: Žatec
Kontaktovat uživatele:

černění

Příspěvek od golfkiller » 15 zář 2007 21:48

potřebuju radu jak a čim černit svépomocí,bo nebo kolik vyjde načernění hlavně a systému u odborníka


Na světě připadá jedna zbraň na každého dvanáctého člověka, otázkou je... Jak ozbrojit těch jedenáct ostatních?

[img]http://www.my-smileys.de/smileys3/axis-li-kill.gif[/img]
Uživatelský avatar
Jim
Příspěvky: 738
Registrován: 05 bře 2007 20:30

Příspěvek od Jim » 15 zář 2007 22:19

Solidní černění je trochu náročnější, používá se buď alkalické, nebo kyselé. Alkalické je podle mě pro amatérské využití nevhodné, zbývá tudíž kyselé. Vylučuji ty nesmysly a vodičky, co se prodávají na opravy. Kyselé černění je v podstatě metoda potírání černěného ocelového předmětu tamponem navlhčeným ve směsi chemikálií. To se opakuje cca po půl hodině několikrát. Pak se čeká cca 24 hodin, chytne to takovou lišku a předmět se vaří ve vodě. Po povaření to zčerná. Po uschnutí se drbe jemným ocelovým kartáčem např. na semišové boty. Po odrbání nastupuje opět potírání atd. Již po třetí proceduře je jasný brynýr do modra, podle počtu opakování je brynýr černější. Opravdu černý je asi po sedmi dnech. Komplikaci vidím ve vaření laufu, já si na to musel udělat plechové korýtko a vařil jsem to napříč na plynovém sporáku na dvou hořácích. Navíc při drbání kartáčem se práší a člověk se zašpiní. Docela bych si tipnul, že pro náročnost je to asi drahé. Já si černil některé díly na své 70-ce a není to ošoupané dodnes. :wink:
Uživatelský avatar
tomcat
Moderátor
Příspěvky: 1204
Registrován: 08 zář 2006 00:19
Bydliště: SK

Příspěvek od tomcat » 16 zář 2007 02:00

ak ciernit, tak jednoznacne za "tepla"
zalezi len na tom, ci mas dostatocne velku nadobu aby sa ti tam na dlzku vosla trebars hlaven, a mozes cernit klidn aj v nejakom hrante na kvety , len aby bol z kovu...
na internete som nasiel par podrobnych postupov, aj so zlozenim roztokov, aby si dosiahol pozadovanu farbu... ponuka bola od cervenej, cez zelenu, modru, hnedu az po klasicku ciernu, vzdy zalezalo od pouzitej chemikalie (myslim nejakej soli) a v akej bola koncentracii... ak by si teda na to nasiel odvahu, a hlavne tu nadobu v ktorej by si to chcel robit, tak daj vediet a znova sa ti po tych materialoch pozriem a dam ti na ne odkazy... ak teda nevadi ze su v anglictine...
peggy
Příspěvky: 198
Registrován: 25 dub 2006 20:58
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od peggy » 16 zář 2007 19:50

"Aux armes, citoyens !"
pbrejsa
Příspěvky: 304
Registrován: 05 dub 2007 06:59
Bydliště: pha5

Příspěvek od pbrejsa » 17 zář 2007 06:42

Pánové,
každá práce má své úskalí. A kdo nečernil a chce to udělat pořádně, tak se zapotí a nebo má od narození talent, na všechno:
1) černění za tepla v solích je velmi kvalitní. ALE tvrdé díly vám můžou změknout, no, po 50tce to bývá běžné. Co si budem povídat.
2) kyselé za studena, nemyslím ksichty, záleží velmi na způsobu zarezávání a to tak, že ze všeho nejvíc. Zarezávat by se mělo při teplotách 105 až 110°C za normálního tlaku (přehřátou parou). Používaly se k tomu vytápěné plechové boxy, do kterých se na jejich dno na začátku pochodu přihazovaly vlhké bukové piliny (postupně uvolňují vlhkost). Vybarvení a počet nátěrů záleží , krom složení natíracího roztoku, na chemickém složení a stavu tepelného zpracování oceli. Oceli s uhlíkem pod 0,2% se černí jen velmi obtížně. Ze všeho nejjednodušší je pak kartáčování, když ovšem máte ten správný rotační kartáč, průměr drátku max.0,1mm. Moc se na trhu nevyskytují a tak je potřebné najít odpovídající náhradní řešení.
3) v některých maloobchodech prodávané černící vodičky na bázi kyseliny seleničité, krom toho, že jsou extrémě jedovaté a dlouhodobě poškozují zdraví, jsou určeny pro vizuální opravy. Otěru a lidskému potu příliš neodolávají.
4) zásadité černění, dost prská a chce to větrat. Pozor tedy při doplňování lázně vodou a ponorem černěných předmětů. Nějaký louh sodný nebo draselný do vody, plus oxidovadlo (třeba dusitan). Nejlépe začít s varem kolem 120 až 125°C a vařit tak dlouho, až se var odparem zvýší na 140 až 150°C. Do roztoku kolem 140°C díly nestrkejte nebo vám jen zrezaví. A pokud vám při těchto pokusech začnou černat zuby, bude nejvyšší čas toho nechat v zájmu svého zdraví!
Jaroslav
Příspěvky: 145
Registrován: 26 úno 2006 19:22
Bydliště: Praha

Příspěvek od Jaroslav » 17 zář 2007 18:15

pbrejsa
škodlivost různých Black Magicu a podobných vodiček potvrzuji. Pár let s nimi dělám a vím co dokáží. Výpary na kůži, když je člověk spocený nebo přímý dotek.. Následky přetrvávají.
Já preferuji nástřik GunKotem. Je to odolná povrchovka a vypadá jako lak z CZUB. Používám ji i na opravy a pak zapékám buď horkovzduškou nebo v troubě dle rozsahu opravy. Má to jediný problém-ženě se to nelíbí, když lezu do trouby a cpu tam součástky. Bohužel jeden problém je sehnat zde ředidlo KEK myslím, že to je metyletanketon. Bohužel se tu nějak neprodává.
stifter
Příspěvky: 33
Registrován: 02 zář 2007 10:08

Příspěvek od stifter » 18 zář 2007 21:02

Ach jo. :( :( :(
golfkiller
Příspěvky: 2737
Registrován: 05 bře 2006 18:31
Bydliště: Žatec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od golfkiller » 18 zář 2007 21:30

stifter píše:Ach jo. :( :( :(
taky porad,jsi znalej.Aspon cenu co by stálo načernit pouzdro závěru+hlaveň na mauser :wink:
Na světě připadá jedna zbraň na každého dvanáctého člověka, otázkou je... Jak ozbrojit těch jedenáct ostatních?

[img]http://www.my-smileys.de/smileys3/axis-li-kill.gif[/img]
stifter
Příspěvky: 33
Registrován: 02 zář 2007 10:08

Příspěvek od stifter » 19 zář 2007 22:25

Nejde snad ani o to černění, je horší to pod něj připravit. Smirkování na hrubo, zahlazení rýh, smirkování na jemno, tahy jedním směrem, postupně jemnější smirky, nesmí být nikde koroze, ani v důlcích, v černící lázni se rozsvítí do oranžova, odmaštění po konečném leštění. V nose a vlasech máš černo, prsty tě bolí, a jseš pěkně na....... :evil: Samotné černění se provádí vařením v roztoku soli pod obchodním názvem Brunigal S, nemá to cenu míchat podle všelijakých receptů, život je příliš krátký (odzkoušeno). Na to musíš mít přesnou koncentraci lázně a určitou teplotu, a nerezovou vanu na černění. Použitou sůl a vody nemůžeš vylít do kanálu, musí se to nechat zlikvidovat přes odpadovou firmu, jinak se dostáváš do kofliktu s odborem životního prostředí :cry: :cry: :cry: a samozřejmě musíš mít evidenci odpadů a smlouvu s likvidační firmou :(

To se bavíme o teplém černění. Studené je trochu jiné, vlastně vypěstuješ rez oxidačním roztokem, okartáčuješ ho, vyvaříš ve vodě, tím se zabarví vypěstovaný kysličník železitý do tmava, odmastíš, a opakuješ asi 5-7x. Nažereš se prachu i přes respirátor, při kartáčování musíš dávat pozor na hrany, abys je nesedřel, měl bys bílá místa. Pak nechat zrát pod kvalitním olejem cca 14 dnů, kontrolovat,otírat, přetírat.

To teplé černění je použitelné na velmi lesklé povrchy, lesk zůstane zachován i po černění, ale je špatně použitelné pro cínem pájené hlavňové svazky, rozežírá to spoje. Studené černění nemá tak atraktivní vzhled, má spíše hedvábný lesk, ale je odolnější, a má určitou schopnost se v škrábanci zacelit (v malém) Teplé černění se dá sundat kyselým roztokem (ocet, citrónka) studené jen mechanicky.

Podle mne bych na m98 si asi udělal přípravu sám (smirkování, leštění) a sehnal bych si nejbližší provozovnu kde se teple černí, vetšinou to bývají také galvanovny, hodně se dá najít na netu, pokud to je strojírenský podnik, cena většinou bývá od kila, za malou částku. V našem regionu to takhle praktikuje ***** z České Třebové, vozí to myslím do Drulovu Litomyšl, co vyrábějí malorážkové pistole, cena je od kila. Strašně ale záleží na přípravě podkladu, samotné černění nic neovlivní, pokud je hlaveň ohmataná od kyselého potu, zůstane zašlý vzhled i po načernění.

Já jsem se tím prokousal, ale z dnešního pohledu už bych to řešil touto jednodušší variantou, připravit, objednat se, zaplatit a zmizet. :lol: :lol: :lol: Jenom než přijdeš na to, jak "naladit" lázeň!!! Pokud jsem někomu dělal flintu "do ramene a k oku" kompletně, tak samozřejmě dostal zbraň načerněnou, ale na opravy typu jen to načerni a já si dodělám zbytek už jsem přestal reagovat. 8) Promiň, prosím.
Uživatelský avatar
Kubajzz
Příspěvky: 8890
Registrován: 29 zář 2005 10:17
Bydliště: HFT závody...
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Kubajzz » 20 zář 2007 00:12

P. Stifter z Poličky?
http://www.fieldtarget.cz/ - Vše o zbraních, střelbě, srazech a HFT závodech.
pbrejsa
Příspěvky: 304
Registrován: 05 dub 2007 06:59
Bydliště: pha5

Příspěvek od pbrejsa » 20 zář 2007 04:19

Dovoluji si doplnit následující:

Cituji: Nejde snad ani o to černění, je horší to pod něj připravit. Smirkování na hrubo, zahlazení rýh, smirkování na jemno, tahy jedním směrem, postupně jemnější smirky, nesmí být nikde koroze, ani v důlcích, v černící lázni se rozsvítí do oranžova, odmaštění po konečném leštění. ...................... souhlas, ale to platí pouze pro zásadité černění, pro "kyselé" černění potíráním a zarezavěním jemně smirkovaný až vyleštěný povrch moc vhodný být nemusí. Volné přirozené zareznutí nátěru neposkytne nikdy ty nejlepší výsledky, velmi záleží na teplotě a vlhkosti. Kyselé černění si zato velmi dobře poradí s vybarvením některých legovaných ocelí, které v alkalické lázni nikdy nenačerníte. Hnědá až zrzavá, světle šedá, to jsou barvy. které vám vyjdou z alkalické lázně podle toho kolik ocel obsahuje C, Cr, Ni, Si, atd. O vybarvení rovněž rozhoduje předchozí tepelné zpracování oceli, kalený stav se černí lépe. U kyselého černění je důležitá jak vhodná příprava povrchu před černěním tak i způsob přetírání. Především první nátěry musí být tenké a rovnoměrně zarezlé! Větší množství nerovnoměrně naneseného roztoku může poškodit již předním vytvořenou vrstvu. Může se objevit i drobná důlková koroze,někdy to ale nemusí být na závadu a pomůže to zrovnoměrnit vzhled povrchu. Sklon k vytváření důlků mají nizkouhlíkové a měkké oceli zarezávané při vysoké relativní vlhkosti a nízké teplotě. Pokud nemáte zarezávací box, je možné lepších výsledků dosáhnout v létě, nebo v zimě ale u kamen.

Nerezová vana pro alkalické černění není nutná, stačí obyč. plech. Sklo není vhodné, časem se za tepla prožere.

Nevím, co myslí přesně autor: Pak nechat zrát pod kvalitním olejem cca 14 dnů, kontrolovat,otírat, přetírat. Mezi jednotlivými nátěry, zarezivěním, vyvářkou a kartáčováním je nutné se vyvarovat jakéhokoli znečištění a zamaštění povrchu a zejména vyvarovat se dotyků povrchu černěných dílů holou rukou. Pokud se projevují nějaké změny i po konzervaci olejem, nejlépe lněným (dříve bylo ho možné opatřit v některých lékárnách), pak zřejmě zareznutí nebylo dostatečné?

Jinak termín černění za tepla se spíše používá při černění v roztocích a solích s pracovními teplotami výrazně nad 160°C (někdy až do 400°C). Kalené součásti nelze tímto způsobem zpracovávat, změkly by, eventuálně zkřehly. Vrstvy takto vytvořené patří ale k těm nejodolnějším. Oxidovat dokonale se dá i vodní parou při teplotách kolem 500°C, ale to sem asi už nepatří.
golfkiller
Příspěvky: 2737
Registrován: 05 bře 2006 18:31
Bydliště: Žatec
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od golfkiller » 21 zář 2007 09:27

jj díky za vyčerpávající odpovědi oboum :wink:
Na světě připadá jedna zbraň na každého dvanáctého člověka, otázkou je... Jak ozbrojit těch jedenáct ostatních?

[img]http://www.my-smileys.de/smileys3/axis-li-kill.gif[/img]
stifter
Příspěvky: 33
Registrován: 02 zář 2007 10:08

Příspěvek od stifter » 22 zář 2007 15:52

Jsem utlučen argumenty. :oops: Děkuji. :shock:
Uživatelský avatar
Erix
Příspěvky: 1141
Registrován: 02 zář 2007 13:13

Příspěvek od Erix » 26 zář 2007 18:03

Co si myslíte o laku ve spreji? :?
Erix
Ať žije vzduchovka, vždyť také patří mezi zbraně!!!
Pistole Tex cal. .177, Slávia 620 cal. .177
Jaroslav
Příspěvky: 145
Registrován: 26 úno 2006 19:22
Bydliště: Praha

Příspěvek od Jaroslav » 26 zář 2007 18:24

Erix
jakou barvu máš na mysli? Já dělám s Gun Kote v plechovce ne ve spreji, ale podle zahraničních zkušenností je lepší použít vlastní lakovací zařízení.
S tím sprejem nejsou tak dobré výsledky.
Druhá věc je, že se totay ve spreji nedodává ani nikdo to nedoveze. Musí to jít po souši a moři a náklady jsou šíleně.
Mně plechovka putovala skoro 3 měsíce a to ještě bylo ze známosti. Veškerý tento materiál je zařazen dio kategorie ORMD a ta má svoje pravidla jak přepravovat a do letadla to nedostaneš. Aby jsi třeba kvůli 26 USD platil 1000 USD a další náklady tak to se nevyplatí.

Náhrada je možná např lak v CZUB nebo nějaký komaxit.
Odpovědět